Psychopedia.gr

H μείωση των κρίσεων κατάρρευσης σε παιδιά στο φάσμα του αυτισμού

H βοήθεια στα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού να περιηγηθούν στα επεισόδια “κατάρρευσης” απαιτεί υπομονή, κατανόηση και στρατηγικές που έχουν σχεδιαστεί για να τα υποστηρίξουν. Οι κρίσεις κατάρρευσης σε παιδιά με αυτισμό συχνά παρεξηγούνται ως προβλήματα συμπεριφοράς. Ωστόσο, είναι συνήθως εκφράσεις κατάνυξης και αγωνίας σε καταστάσεις που το παιδί θεωρεί αφόρητες ή ακατανόητες. Ο εντοπισμός των παραγόντων και η εφαρμογή στρατηγικών για τη μείωση της συχνότητας και της σοβαρότητας αυτών των επεισοδίων μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ευημερία του παιδιού και την ποιότητα ζωής της οικογένειάς του.

Κατανόηση και αναγνώριση των ερεθισμάτων

Οι καταρρεύσεις είναι έντονες απαντήσεις σε συντριπτικές καταστάσεις. Διαφέρουν από τα ξεσπάσματα επειδή δεν στοχεύουν στο να τραβήξουν την προσοχή ή να επιτύχουν έναν στόχο, αλλά είναι ακούσιες αντιδράσεις σε αισθητηριακή υπερφόρτωση, συναισθηματική δυσφορία ή απογοήτευση. Η κατανόηση και ο εντοπισμός των παραγόντων για την κατάρρευση είναι το πρώτο βήμα για να βοηθήσετε το παιδί στο φάσμα του αυτισμού. Υπάρχουν τρεις κοινές αιτίες για τις κρίσεις κατάρρευσης σε παιδιά με ΔΑΦ.

Αισθητηριακή υπερφόρτωση: Πολλά παιδιά στο φάσμα του αυτισμού έχουν αυξημένη ευαισθησία σε αισθητηριακές εισροές όπως ήχους, φώτα ή αφή. Τα περιβάλλοντα που είναι θορυβώδη, έντονα φωτισμένα ή γεμάτα κόσμο μπορεί να είναι αρκετά ενοχλητικά για αυτά.

Διαταραχές ρουτίνας: Τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού συχνά βασίζονται σε ρουτίνες για να κατανοήσουν τον κόσμο. Οι απροσδόκητες αλλαγές στα καθημερινά προγράμματα, όπως μια διαφορετική διαδρομή προς το σχολείο ή μια αλλαγή στις θέσεις στην τάξη, μπορεί να είναι ενοχλητικές.

Δυσκολίες επικοινωνίας: Οι αγώνες με την έκφραση αναγκών, σκέψεων ή συναισθημάτων μπορεί να οδηγήσουν σε απογοήτευση και, τελικά, σε κατάρρευση.

Ο εντοπισμός των πυροδοτών περιλαμβάνει προσεκτική παρατήρηση και μερικές φορές μια διαδικασία εξάλειψης. Η τήρηση ημερολογίου περιστατικών μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό προτύπων και κοινών παραγόντων που προηγούνται μιας κατάρρευσης.

Στρατηγικές για τη μείωση της συχνότητας και της σοβαρότητας των κρίσεων

Μόλις εντοπιστούν τα ερεθίσματα, το επόμενο βήμα είναι να αναπτυχθούν στρατηγικές προσαρμοσμένες στις ανάγκες του παιδιού για τη μείωση της συχνότητας και της σοβαρότητας των κρίσεων.

Δημιουργήστε ένα περιβάλλον φιλικό προς τις αισθήσεις: Ελαχιστοποιήστε τα αισθητηριακά ερεθίσματα δημιουργώντας ένα ήρεμο, φιλικό προς τις αισθήσεις περιβάλλον στο σπίτι και σε οποιονδήποτε άλλο χώρο συχνάζει το παιδί. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει χαμηλά φώτα, ακουστικά ακύρωσης θορύβου ή πρόσβαση σε ήσυχους χώρους.

Διατηρήστε τις ρουτίνες: Διατηρήστε τις καθημερινές ρουτίνες όσο το δυνατόν πιο συνεπείς και προετοιμάστε το παιδί εκ των προτέρων για τυχόν προγραμματισμένες αλλαγές. Τα οπτικά χρονοδιαγράμματα και τα χρονόμετρα μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να καταλάβουν τι να περιμένουν κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Αναπτύξτε τις δεξιότητες επικοινωνίας: Χρησιμοποιήστε εργαλεία και τεχνικές που ταιριάζουν στο επίπεδο επικοινωνίας του παιδιού, όπως κάρτες με εικόνες, νοηματική γλώσσα ή λογοθεραπεία, για να το βοηθήσετε να εκφραστεί πιο εύκολα.

Διδάξτε στρατηγικές αντιμετώπισης: Βοηθήστε το παιδί να μάθει και να εξασκήσει τις στρατηγικές αντιμετώπισης όταν αισθάνεται καταβεβλημένο. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει βαθιά αναπνοή, μέτρηση ή υποχώρηση σε έναν καθορισμένο «ασφαλή χώρο».

Θετική Ενίσχυση: Αναγνωρίστε και επαινέστε τις προσπάθειες του παιδιού να διαχειριστεί τις αντιδράσεις του και να χρησιμοποιήσει τις στρατηγικές αντιμετώπισης. Η θετική ενίσχυση ενθαρρύνει την επανάληψη της συμπεριφοράς.

Εκπαιδεύστε τους συνομηλίκους και τους φροντιστές: Η εκπαίδευση των γύρω του παιδιού σχετικά με τον αυτισμό και τις επιπτώσεις του μπορεί να δημιουργήσει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον. Οι συνομήλικοι, οι δάσκαλοι και άλλοι φροντιστές που κατανοούν τις ανάγκες του παιδιού μπορούν να αποτρέψουν ή να μετριάσουν σημαντικά την κατάρρευση.

Κατά τη διάρκεια της κατάρρευσης

Παρά τις καλύτερες στρατηγικές, μπορεί ακόμα να προκύψουν και πάλι επεισόδια κατάρρευσης για ένα παιδί. Κατά τη διάρκεια μιας κατάρρευσης, ο πρωταρχικός στόχος είναι να διασφαλιστεί η ασφάλεια του παιδιού και να το βοηθήσουμε να αποκλιμακωθεί.

Μείνετε ήρεμοι: Η ήρεμη συμπεριφορά σας μπορεί να ηρεμήσει το παιδί. Αποφύγετε να δείξετε απογοήτευση ή θυμό.

Μειώστε τις απαιτήσεις: Απλοποιήστε οδηγίες ή αιτήματα και μειώστε τις απαιτήσεις από το παιδί.

Παρέχετε έναν ασφαλή χώρο: Εάν είναι δυνατόν, οδηγήστε το παιδί σε έναν ασφαλή, ήσυχο χώρο όπου μπορεί να ηρεμήσει χωρίς αισθητηριακή υπερφόρτωση.

Μερικές φορές, η μόνη επιλογή είναι να περιμένετε να τελειώσει η κατάρρευση. Βεβαιωθείτε ότι το παιδί είναι ασφαλές και δώστε του χώρο να αναρρώσει.

Η υποστήριξη ενός παιδιού στο φάσμα του αυτισμού μέσω της κατάρρευσης είναι ένα ταξίδι που απαιτεί υπομονή, κατανόηση και προσαρμοσμένες στρατηγικές. Οι οικογένειες μπορούν να μειώσουν τη συχνότητα και τη σοβαρότητα της κατάρρευσης εντοπίζοντας τους παράγοντες ενεργοποίησης και εφαρμόζοντας στρατηγικές για την ελαχιστοποίησή τους. Θυμηθείτε, κάθε παιδί είναι μοναδικό και αυτό που λειτουργεί για ένα παιδί μπορεί να μην λειτουργεί για ένα άλλο. Η συνεχής παρατήρηση, η προσαρμογή και η επικοινωνία με επαγγελματίες υγείας μπορούν να οδηγήσουν σε ένα πιο ειρηνικό και κατανοητό περιβάλλον για το παιδί και την οικογένειά του.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Πιστοποιημένο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Ψυχοθεραπείας Psychopedia με θέμα: Αυτισμός: Κλινική Αξιολόγηση & Εξατομικευμένη πολυπαραγοντική παρέμβαση.

Το Σεμινάριο είναι πιστοποιημένο από τον κατά το πρότυπο QTL από την ACTA – Τεχνοβλαστός Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και διεξάγεται από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Ψυχοθεραπείας Psychopedia.

Έναρξη: Σάββατο 18 Μαΐου 2024

Τόπος Διεξαγωγής: Χώρος Psychopedia.gr, Γεωργίου Βούρη 6 (κοντά στο μετρό, στάση Πανόρμου) Αμπελόκηποι – Αθήνα, 2ος όροφος.

*Eπιπλέον Δυνατότητα Διαδικτυακής παρακολούθησης μέσω της πλατφόρμας Zoom και Ασύγχρονης Παρακολούθησης όλων των ενοτήτων στο δικό σας χρόνο σε βίντεο.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/pistopoiimeno-ekpaideytiko-seminario-aytismos-kliniki-axiologisi-amp-exatomikeymeni-polyparagontiki-paremvasi/

 

Πηγή: https://www.psychologytoday.com/us/blog/promoting-empathy-with-your-teen/202403/reducing-meltdowns-in-children-with-autism-spectrum

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο