Της Μαίρης Αργυροπούλου, Ψυχολόγου, ΜSc in Clinical & Community Psychology, εκπ. στη
Συστημική – Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία.
Ανακαλώντας στιγμές από την παιδική μας ηλικία, είναι σίγουρο πως θα έχουμε αρκετές αναμνήσεις από αφηγήσεις παραμυθιών από γονείς ή παππούδες. Ήταν ο σίγουρος τρόπος να φάμε το φαγητό μας και να αποκοιμηθούμε με ιστορίες φτιαγμένες απο φαντασία, μαγεία και πραγματικότητα. Για όσους αγαπούν τα παραμύθια, ας δούμε μερικούς τρόπους να τα αξιοποιήσουμε στην ανατροφή των παιδιών.
- Τα παραμύθια είναι θησαυρός, για τις φορές εκείνες, που δεν ξέρουμε πώς να μιλήσουμε στα παιδιά για σοβαρά ζητήματα, όπως είναι η απώλεια. Μπορούμε τότε να “αφήσουμε” φανταστικούς ήρωες να αφηγηθούν τέτοια γεγονότα και στη συνέχεια να παροτρύνουμε το παιδί να συμμετέχει περιγράφοντάς μας τι πιστεύει πως νιώθει ο πρωταγωνιστής της ιστορίας και τι νομίζει ότι θα μπορούσε να κάνει για να νιώσει καλύτερα. Έτσι αποφεύγουμε να πούμε ψέμματα με τον κίνδυνο να μπερδευτεί, να παρανοήσει ή να διστάσει να μιλήσει για τα συναισθήματά του.
- Με παρόμοιο τρόπο γίνεται ευκολότερο το να έρθει το παιδί αντιμέτωπο με τους φόβους του. Λέγοντας για παράδειγμα μια ιστορία, για εναν συνομίληκό του που φοβόταν το σκοτάδι, η ένιωθε δυσφορία στο σχολείο, μπορούμε μαζί του να βρούμε λύσεις, χωρίς παράλληλα να νιώθει απειλή ή αμηχανία και χωρίς να κρίνεται για το συναίσθημά του.
Δείτε το Νέο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο του Psychopedia.gr με θέμα: Τα παιδιά μαθαίνουν να γράφουν το δικό τους παραμύθι (7 έως 12 ετών). Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να ενημερωθείτε:
Τα παιδιά μαθαίνουν να γράφουν το δικό τους παραμύθι (7 έως 12 ετών) -ΝΕΟ Σεμινάριο
- Το παραμύθι βοηθά γονείς και εκπαιδευτικούς να ανακαλύψουν πιθανά προβλήματα που μπορεί να έχει το παιδί στο σπίτι η στο σχολείο. Παράλληλα μπορεί κανείς να “ζωντανέψει” τους πρωταγωνιστές της ιστορίας χρησιμοποιώντας παιχνίδια (κούκλες, πλαστελίνες κ.α) και να το καθοδηγήσει σε ενα συμβολικό παιχνίδι ρόλων, στο οποίο οι ήρωες θα μπορούν να “μιλήσουν” για πράγματα που αγαπούν, αλλά και όσα τους δυσαρεστούν ή δυσκολεύουν την καθημερινότητά τους.
- Η αφήγηση ενός παραμυθιού μπορεί να γίνει μια θαυμάσια “ιεροτελεστία” στη ρουτίνα του παιδιού πριν τον ύπνο. Εκείνη τη στιγμή μπορεί να συζητηθεί και να λυθεί οτιδήποτε μπορεί να το στεναχώρησε ή να δημιούργησε εντάσεις με τους γονείς και να έχει έναν ήρεμο ύπνο χωρις ενοχές, προβληματισμούς και εφιάλτες.
- Ας μην ξεχνάμε ότι πλάθοντας ιστορίες βοηθάμε τα παιδιά αναπτύξουν τη φαντασία τους.Έτσι γίνονται πιο δημιουργικά και μαθαίνουν να εφευρίσκουν ευκολότερα λύσεις σε προβλήματα. Παράλληλα ενισχύουμε τη γλωσσική τους ανάπτυξη και τη συναισθηματική τους νοημοσύνη. Εξάλλου, όλοι μιλάμε συχνά για τη σημασία του να φυλάει κανείς το παιδί μέσα του και η φαντασία είναι ένας από τους ωραιότερους τρόπους να το πετύχει.
Σύντομο Βιογραφικό Μαίρης Αργυροπούλου
Η Αργυροπούλου Μαίρη είναι ψυχολόγος, απόφοιτη Α.Π.Θ. Έχει λάβει Κλινική εκπαίδευση στην Ά Ψυχιατρική Κλινική του Α.Π.Θ. στο Νοσοκομείο Παπαγεωργίου της Θεσσαλονίκης και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (Clinical and Community Psychology του University of East London). Τα τελευταία χρόνια έχει ασχοληθεί με τη συμβουλευτική γονέων, ενώ από το 2014 είναι εκπαιδευόμενη στη Συστημική-Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία.