Psychopedia.gr

Το φυσιολογικό παιδί πρέπει να είναι “προβληματικό”.

Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία

Πολλές φορές, είναι δύσκολο να βρούμε τα όρια ανάμεσα στο τι είναι φυσιολογικό και τι είναι προβληματικό. Όταν, όμως, αναφερόμαστε στην ανάπτυξη ενός παιδιού χρησιμοποιούμε συχνά αυτούς τους όρους για να κρίνουμε την «καλή» και την «κακή» συμπεριφορά του, αντίστοιχα. Ωστόσο, το φυσιολογικό και το προβληματικό τυχαίνει κάποιες φορές να ταυτίζονται. Για το λόγο αυτό, η ομαλή ανάπτυξη ενός παιδιού «απαιτεί» την ύπαρξη «προβληματικών» συμπεριφορών στις κατάλληλες χρονικές περιόδους.

Είναι προτιμότερο να αναζητούμε στα παιδιά τις φυσιολογικές για την ηλικία τους συμπεριφορές, παρά να προσπαθούμε να εντοπίσουμε τυχόν απροσδόκητες και προβληματικές. Έτσι όταν ένα παιδί είναι 3 ετών και εκδηλώσει κάποια επιθετική συμπεριφορά, ένα παιδί 4 ετών έχει κάποια δυσκολία στο λόγο και ένα παιδί 6 ετών δημιουργεί αναγραμματισμούς στο γραπτό του λόγο χρειάζεται να λάβουμε υπόψη ότι τέτοιες συμπεριφορές μπορούν να υπάρξουν κατά τη διάρκεια της ομαλής ανάπτυξης του παιδιού.

Οι γονείς γνωρίζοντας τα κύρια χαρακτηριστικά της κάθε ηλικίας του παιδιού, μπορούν να προσαρμόζονται στις ανάγκες του και να έχουν απαιτήσεις αντίστοιχες με τις ικανότητες που έχει κάθε παιδί στην ανάλογη ηλικία. Είναι σημαντικό από τη μία να μη βιαστούν να βάλουν «ταμπέλα» σε μια συμπεριφορά (π.χ. εάν το παιδί δεν μπορεί να αρθρώσει σωστά τις λέξεις να θεωρούν αμέσως ότι το παιδί είναι δυσλεκτικό) και από την άλλη εάν υπάρξει συνεχιζόμενη δυσκολία να απευθύνονται σε κάποιον ειδικό για αυτή.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Σεμινάριο Εκπαίδευσης WISC-III & Raven’s Matrices Κλίμακες Νοημοσύνης για παιδιά και εφήβους.

Έναρξη: Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2019. Διάρκεια παρακολούθησης: 30 ώρες (22 ώρες για το WISC-III, 8 ώρες για το Raven’s Matrices).

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/neo-seminario-ekpaideysis-wisc-iii-amp-ravens-matrices-klimakes-noimosynis-gia-paidia-kai-efivoys/

Όλα τα παιδιά διέρχονται από την ίδια διαδοχική σειρά ανάπτυξης, αλλά με διαφορετικούς ρυθμούς, γεγονός που εξαρτάται από την επίδραση γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Επομένως, η παρέμβαση σε κάποια συμπεριφορά θα κριθεί αναγκαία σε περιπτώσεις που το παιδί δυσκολεύεται να ξεπεράσει στάδια ανάπτυξης της μικρότερης ηλικίας του. Για παράδειγμα οι επιθετικές τάσεις είναι φυσιολογικό να πρωτοεμφανιστούν στην προσχολική ηλικία, να υποχωρήσουν στη μέση παιδική ηλικία και να επανέλθουν στην εφηβεία. Σε αυτή την περίπτωση η μειωμένη επιθετικότητα στα στάδια που περιμένουμε να υπάρχει ή η υπερβολική έκφραση είναι αναγκαίο να εξεταστεί από κάποιον ειδικό εκτενέστερα.

Για να ορίσουμε μια συμπεριφορά ανησυχητική ή ένδειξη κάποιας διαταραχής θα πρέπει να ανατρέξουμε σε μια σειρά επαναλαμβανόμενων και με διάρκεια στο χρόνο συμπτωμάτων που πληρούν τα κριτήρια μιας πιθανής διαταραχής. Το να εμφανίζεται μια φορά μια προβληματική συμπεριφορά δε σημαίνει απαραίτητα ότι μια μεμονωμένη εμφάνιση ενός συμπτώματος ή μιας προβληματικής συμπεριφοράς δείχνει ότι το παιδί έχει σίγουρα κάποιο ψυχολογικό πρόβλημα.

Βιβλιογραφία: Atkinson, R., L., Atkinson, R., C.,Smith, E., Bem, D., Nolen- Hoeksema, S. (2003).Εισαγωγή στην Ψυχολογία του Hilgard. Tόμος Α’.Aθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

 

 

Σύντομο βιογραφικό Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου

Η Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απέκτησε κλινική εμπειρία στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Κατερίνης, συμπεριλαμβανομένου του Ιατροπαιδαγωγικού τμήματος και στο Ψυχιατρικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης (Κλινική Οξέων Ψυχιατρικών Περιστατικών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου). Διετέλεσε εκπαιδεύτρια στο Δημόσιο ΙΕΚ Κατερίνης και στο Επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. Συμμετέχει στο τρέχον πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στη Σχολική Ψυχολογία του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο