Psychopedia.gr

Εκπαίδευση και Συνεκπαίδευση του παιδιού με Αυτισμό. Μύθος ή πραγματικότητα;

Tης Ευρυδίκης Νεραντζή Ψυχολόγου ΑΠΘ, MSc Διοίκησης Μονάδων Υγείας Εκπαιδεύτρια Θεραπευτικής, Συμβουλευτικής Μεκ/ση στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Αυτισμός είναι μια Διάχυτη Διαταραχή της ψυχολογικής Ανάπτυξης  του ατόμου.

Τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο του αυτισμού δείχνει να έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις, καθώς συναντάται  σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (Π.Ο.Υ) σε αναλογία 1/166 άτομα, όταν πριν από 20 περίπου χρόνια ήταν 1/10,000. Ο αυτισμός πλήττει αποφασιστικά 3 βασικές περιοχές της ανθρώπινης προσωπικότητας: 1) την κοινωνική αλληλεπίδραση του ατόμου,  2) την επικοινωνία (διαταραχές λόγου και ομιλίας), 3) την εμφάνιση στερεότυπων  συμπεριφορών  ή εμμονών με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα.

Τα πρώτα συμπτώματα του αυτισμού λαμβάνουν χώρα ήδη από την βρεφική –νηπιακή ηλικία όπως : το βρέφος να  μην κοιτάει την μητέρα όταν εκείνη το θηλάζει, να μην  ανταποκρίνεται στο χαμόγελο, να μην δείχνει, ή να  μην χαιρετάει κ.α. Χαρακτηριστικά που θα μπορούσαμε ίσως να αποδώσουμε σε ένα  «καλόβολο βρέφος» ή νήπιο θα πρέπει  λοιπόν, να μας προβληματίσουν σοβαρά και  να συμβουλευτούμε άμεσα τον παιδίατρο.

Οι δυσκολίες συνεχίζονται και είναι πιο εμφανείς και χαρακτηριστικές, καθώς το παιδί μεγαλώνει. Ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού παρουσιάζει σοβαρές κοινωνικές δυσκολίες,  όπως να  μοιάζει να αγνοεί άλλα άτομα, να μην ξέρει πώς να συνδεθεί με άλλους, να παίξει, ή να κάνει νέους φίλους. Προτιμά να μην το αγγίζει κανείς, να μην το κρατάνε, ή να μην το αγκαλιάζουν. Προτιμά  να “ζει στο δικό τουκόσμο”, σε απόσταση και αποκομμένο από τους άλλους.

Τα παιδιά με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού συχνά  αρχίζουν να μιλάνε σε μεγαλύτερη ηλικία ή έχουν δυσκολίες στην λεκτική τους επικοινωνία (ανώμαλος  τόνος  φωνής, ή έντασης , ηχολαλία, επανάληψη ίδιων  λέξεων ή φράσεων  ξανά και ξανά,  κ.α.).

Σε ότι αφορά την μη λεκτική επικοινωνία του, βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η απουσία βλεμματικής επαφής. Επίσης, μπορεί να αντιδρά ασυνήθιστα σε νέα αξιοθέατα, μυρωδιές, υφές και ήχους. Συχνά, έχει ανώμαλη στάση του σώματος, ή έχει εκκεντρικό τρόπο να κινείται (πχ. περπατάει αποκλειστικά στις μύτες των ποδιών), κάνει συχνά «πεταρίσματα» με τα χέρια του ή με τα δάχτυλα του και έχει στερεότυπη κίνηση του σώματος του μπρος –πίσω.

Όμως παρά τις δυσκολίες, ολοκληρωμένες θεραπευτικές και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις έρχονται να μας αποδείξουν ότι το παιδί όχι μόνο  μπορεί να εκπαιδευτεί, αλλά και μπορεί να συνυπάρχει ακόμα και με ελάχιστες δυσκολίες μέσα στην σχολική τάξη και όχι απαραίτητα σε τάξη ειδικού σχολείου. Η ανάγκη συνεκπαίδευσης στο γενικό σχολείο (νηπιαγωγείο, δημοτικό) μπορεί να επιτευχθεί μέσω παράλληλης στήριξης (εκπαιδευτικός, ειδικό βοηθητικό προσωπικό ή σχολικός νοσηλευτής) που υποστηρίζουν το παιδί, εντός ή εκτός σχολικής τάξης και τα τελευταία χρόνια κερδίζει συνεχώς έδαφος.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Αυτισμός-Εκπαίδευση στην Πρώιμη Παρέμβαση & Θεραπευτική αντιμετώπιση”. Ημερομηνία έναρξης: Σάββατο 24/11/2018. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/aftismos-ekpedefsi-stin-proimi-paremvasi-therapeftiki-antimetopisi-ekpedeftiko-programma-enarxi-24112018/

 

Η πιο διαδεδομένη εκπαιδευτική προσέγγιση που ακολουθείται για την εκπαίδευση των παιδιών  είναι η μέθοδος της Δομημένης ΔιδασκαλίαςT.E.A.C.C.H ( Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children).

Αυτή η προσέγγιση είναι μία από τις επικρατέστερες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στον χώρο του αυτισμού. Βασίζεται στις αρχές των θεωριών μάθησης και των ευρημάτων της γνωστικής ψυχολογίας, με στόχο  την καλύτερη ανταπόκριση στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος και της  αυτονομίας. Τα κύρια χαρακτηριστικά της προσέγγισης αυτής είναι 4:        1Φυσική δόμηση/οργάνωση περιβάλλοντος(τάξη στην οποία με την πρώτη ματιά είναι κατανοητό ποια δραστηριότητα φιλοξενεί και σε ποιο σημείο). Μπορεί να περιλαμβάνει περιοχή διδασκαλίας, περιοχή ελεύθερου παιχνιδιού, περιοχή φαγητού κλπ.

2.Ατομικό ημερήσιο πρόγραμμα (σαφές και ξεκάθαρο για όλες τις ημερήσιες δραστηριότητες, αυστηρά εξατομικευμένο). Μπορεί να περιλαμβάνει: ελεύθερο παιχνίδι, δουλειά με τον δάσκαλο,  δομημένο παιχνίδι, τουαλέτα, φαγητό … σπίτι ).

3.Ατομική εργασία (τρόπος οργάνωσης μιας δραστηριότητας, ώστε το παιδί να μπορεί να το εφαρμόσει.

4.Οπτική παρουσίαση δραστηριοτήτων, ώστε το ίδιο το παιδί να κάνει γνωστές τις επιθυμίες ή ανάγκες του στους άλλους. Περιλαμβάνει την οπτική οργάνωση, τις οπτικές οδηγίες, την οπτική σαφήνεια .

Η συνεκπαίδευση όμως προϋποθέτει την ύπαρξη  διεπιστημονικής ομάδας υποστήριξης (ειδικός παιδαγωγός, ψυχολόγος, παιδοψυχίατρος, εργοθεραπευτής, λογοθεραπευτής, κοινωνικός λειτουργός…) για να έχει ουσιαστικά αποτελέσματα. Επίσης, η τεχνολογική υποστήριξη έχει αποδειχτεί σημαντική, ενώ η πορεία του παιδιού θα πρέπει να αξιολογείται ανά 3 χρόνια, ώστε να διαφοροποιείται το εξατομικευμένο πρόγραμμα του, να εκτιμώνται και  να αναθεωρούνται οι υπάρχουσες  ανάγκες ή συνθήκες εντός και εκτός σχολικού πλαισίου.  Τέλος,  η συμβολή και η υποστήριξη της οικογένειας είναι όχι μόνο αναγκαία για την επιτυχία του όποιου εκπαιδευτικού προγράμματος, αλλά και ανεκτίμητη .

 

Σύντομο Βιογραφικό Ευρυδίκης Νεραντζή

H Ευρυδίκη Νεραντζή είναι απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και έλαβε μεταπτυχιακή κατάρτιση ως εκπαιδεύτρια Συνθετικής Θεραπευτικής Συμβουλευτικής από το Councelling & Psychotherapy Central Awarding Body. Το 2016 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές  στο τμήμα Μεταπτυχιακών  Σπουδών   «Διοίκησης Μονάδων Υγείας» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου Πατρών. Παράλληλα μετεκπαιδεύτηκε από το Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στην  «Ειδική Αγωγή και Ψυχολογία» στον τομέα της Αξιολόγησης – Διάγνωσης  –θεραπευτικής  Αποκατάστασης ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Εργάστηκε συστηματικά ως ψυχολόγος πρώτα στην Κοινωνική Υπηρεσία Νομού Πρέβεζας, ενώ από το  2015 υπηρετεί ως  Ψυχολόγος – Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο  Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Λευκάδας.

Τομείς Εξειδίκευσης της είναι η οικογενειακή συμβουλευτική , η διαχείριση  άγχους, οι κρίσεις πανικού, η συμβουλευτική γονέων, οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, η θετική φροντίδα άνοιας

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο