Μια νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Μπαθ καταδεικνύει τη θετική επίδραση που έχει η εκμάθηση να παίζεις ένα μουσικό όργανο στην ικανότητα του εγκεφάλου να επεξεργάζεται εικόνες και ήχους και δείχνει πώς μπορεί επίσης να βοηθήσει τα άτομα να βελτιώνουν την πεσμένη διάθεση τους.
Δημοσιεύοντας τα ευρήματά τους στο ακαδημαϊκό περιοδικό Nature Scientific Reports, η ομάδα πίσω από τη μελέτη δείχνει πώς οι αρχάριοι που έκαναν μαθήματα πιάνου για μόλις μία ώρα την εβδομάδα για 11 εβδομάδες ανέφεραν σημαντικές βελτιώσεις στην αναγνώριση οπτικοακουστικών αλλαγών στο περιβάλλον και ανέφεραν λιγότερη κατάθλιψη, άγχος και άγχος.
Στη μελέτη τυχαιοποιημένου ελέγχου, 31 ενήλικες χωρίστηκαν είτε σε ομάδα εκπαίδευσης μουσικής, ακρόασης μουσικής ή σε ομάδα ελέγχου. Τα άτομα χωρίς προηγούμενη μουσική εμπειρία ή εκπαίδευση έλαβαν οδηγίες να ολοκληρώσουν εβδομαδιαίες συνεδρίες μιας ώρας. Ενώ οι ομάδες παρέμβασης έπαιζαν μουσική, οι ομάδες ελέγχου είτε άκουγαν μουσική είτε χρησιμοποίησαν το χρόνο για να ολοκληρώσουν την εργασία στο σπίτι.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες από την έναρξη των μαθημάτων*, η ικανότητα των ανθρώπων να επεξεργάζονται πολυαισθητηριακές πληροφορίες δηλαδή βελτίωση εικόνας και ήχου. Η βελτιωμένη «πολυαισθητηριακή διαδικασία» έχει πλεονεκτήματα για σχεδόν κάθε δραστηριότητα στην οποία συμμετέχουμε – από την οδήγηση αυτοκινήτου και τη διέλευση ενός δρόμου, μέχρι την εύρεση κάποιου σε ένα πλήθος ή την παρακολούθηση τηλεόρασης.
Αυτές οι πολυαισθητηριακές βελτιώσεις επεκτάθηκαν πέρα από τις μουσικές ικανότητες. Με τη μουσική εκπαίδευση, η οπτικοακουστική επεξεργασία των ανθρώπων έγινε πιο ακριβής σε άλλες εργασίες. Όσοι έλαβαν μαθήματα πιάνου έδειξαν μεγαλύτερη ακρίβεια στις δοκιμές όπου ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να προσδιορίσουν εάν συνέβησαν «γεγονότα» ήχου και όρασης ταυτόχρονα.
Αυτό ίσχυε τόσο για απλές οθόνες που εμφανίζουν φλας και ηχητικά σήματα, όσο και για πιο σύνθετες οθόνες που δείχνουν ένα άτομο να μιλάει. Τέτοιος συντονισμός των γνωστικών ικανοτήτων των ατόμων δεν υπήρχε για την ομάδα ακρόασης μουσικής (όπου οι συμμετέχοντες άκουγαν την ίδια μουσική που παιζόταν από τη μουσική ομάδα) ή για τη μη μουσική ομάδα (όπου τα μέλη μελετούσαν ή διάβαζαν).
Επιπλέον, τα ευρήματα ξεπέρασαν τις βελτιώσεις στις γνωστικές ικανότητες, δείχνοντας ότι οι συμμετέχοντες είχαν επίσης μειωμένες βαθμολογίες κατάθλιψης, άγχους και στρες μετά την προπόνηση σε σύγκριση με πριν από αυτήν. Οι συγγραφείς προτείνουν ότι η μουσική εκπαίδευση θα μπορούσε να είναι ωφέλιμη για άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας και επί του παρόντος βρίσκεται σε εξέλιξη περαιτέρω έρευνα για να το ελέγξει αυτό.
Η γνωστική ψυχολόγος και ειδικός στη μουσική Δρ Κατρίν Πετρίνι από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Bath, εξήγησε: «Γνωρίζουμε ότι η αναπαραγωγή και η ακρόαση μουσικής συχνά φέρνουν χαρά στη ζωή μας, αλλά με αυτή τη μελέτη μας ενδιέφερε να μάθουμε περισσότερα για τις άμεσες επιπτώσεις ενός σύντομη περίοδος εκμάθησης μουσικής μπορεί να επηρεάσει τις γνωστικές μας ικανότητες.
«Το να μάθεις να παίζεις ένα όργανο όπως το πιάνο είναι μια πολύπλοκη εργασία: απαιτεί από έναν μουσικό να διαβάζει μια παρτιτούρα, να δημιουργεί κινήσεις και να παρακολουθεί την ακουστική και την απτική ανατροφοδότηση για να προσαρμόσει τις περαιτέρω ενέργειές του. Με επιστημονικούς όρους, η διαδικασία συνδυάζει οπτικές με ακουστικές ενδείξεις και οδηγεί σε μια πολυαισθητηριακή εκπαίδευση για τα άτομα.
«Τα ευρήματα από τη μελέτη μας υποδηλώνουν ότι αυτό έχει σημαντικό, θετικό αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος επεξεργάζεται οπτικοακουστικές πληροφορίες ακόμη και στην ενήλικη ζωή, όταν η πλαστικότητα του εγκεφάλου μειώνεται».
Ενημερωθείτε σχετικά με τη Guided Imagery Music Method (GIM) ή Bonny Method of Guided Ιmagery and Music, η οποία αποτελεί μία Μουσικά υποβοηθούμενη μέθοδο Ψυχοθεραπείας πού βασίζεται στην επιστήμη της Ψυχολογίας και ειδικότερα στην Ανθρωπιστική και Ψυχαναλυτική Ψυχοθεραπευτική Προσέγγιση.
Πιο συγκεκριμένα μέσα από την ψυχοθεραπευτική διαδικασία είναι δυνατόν να αναδυθούν εικόνες, αισθήσεις, σκέψεις και συναισθήματα του θεραπευόμενου κατά τη μουσική ακρόαση χωρίς τη χρήση μουσικών οργάνων αλλά με τη μουσική ακρόαση. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/ekpaideytiko-seminario-moysikotherapeia-kai-efarmogi-tis-methodoy-guided-imagery-music-gim-entos-toy-therapeytikoy-plaisioy/
Πηγή:
Author: Chris Melvin
University of Bath