Psychopedia.gr

Χρόνιος Πόνος: Πως η Θεραπεία Αποδοχής και Δέσμευσης (ΘΑΔ) βοηθάει στην καταπολέμηση του

Επιμέλεια άρθρου: Σοφία Βάσο Ψυχολόγος, MSc Κλινικής Ψυχολογίας

Η Θεραπεία Αποδοχής και Δέσμευσης (ΘΑΔ) αποτελεί μία εμπειρικά βασισμένη, «τρίτης γενιάς» γνωστική-συμπεριφοριστική θεραπεία η οποία χρησιμοποιεί στρατηγικές αποδοχής, ενσυνειδητότητας, δέσμευσης και αλλαγής στην συμπεριφορά ώστε να αυξήσει την ψυχολογική ευελιξία. Ο κυρίαρχος στόχος της ΘΑΔ για τον χρόνιο πόνο είναι να ξεκαθαρίσει τις αξίες του ασθενή με σκοπό να επιστρέψει σε μία πλούσια και γεμάτη ζωή. Η ΘΑΔ προκαλεί με πολλούς τρόπους τις παραδοσιακές προσεγγίσεις για την μείωση του πόνου οι οποίες υποστηρίζουν πως ο πόνος είναι απαραίτητα κακός και πρέπει οπωσδήποτε να μειωθεί για να ζήσει το άτομο μία ελεύθερη και υγιή ζωή. Σε αντίθεση με αυτή την αντίληψη, η ΘΑΔ υποστηρίζει πως ο ψυχολογικός πόνος προκαλείται από την αντίληψη και την προσπάθεια του ατόμου να ελέγξει τον πόνο. Ο ασθενής βοηθάται να αποδεχτεί πως παρόλο που ο πόνος δεν είναι ευχάριστος, η ζωή του δεν χρειάζεται να μπει σε παύση για να τον αντιμετωπίσει.

H αντιμετώπιση του Χρόνιου Πόνου με την ΘΑΔ

Η ΘΑΔ δίνει έμφαση στην αποδοχή και την ενσυνειδητότητα σε συνδυασμό με την δέσμευση σε πράξεις που θα καταλήξουν σε αλλαγές που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής του ατόμου.  Οι 3 αρχές της ΘΑΔ είναι:

  1. Αποδοχή εμπειριών αντί απόρριψής τους επειδή ενδέχεται να προκαλέσουν πόνο.
  2. Επιλογή συμπεριφορών με ενσυνειδητότητα έναντι αυτόματων αντιδράσεων.
  3. Ανάληψη δράσης ως προ της ζωή αντί το άτομο να παραλύσει από δυσάρεστες σκέψεις, αναμνήσεις και συναισθήματα.

Οι 6 κύριες διαδικασίες της ΘΑΔ

  1. Αποδοχή: πριν μπορέσει να σημειωθεί οποιαδήποτε πρόοδος, ο ασθενής πρέπει πρώτα να δείξει προθυμία να βιώσει κάποιον πόνο ενώ ζει την ζωή που επιλέγει. Αντί να δραπετεύει από τον πόνο, ο ασθενής μαθαίνει ότι είναι κάτι φυσικό. Οι μέθοδοι αποδοχής προωθούν την δέσμευση σε στοχοθετημένες δράσεις που ίσως περιλαμβάνουν ανεπιθύμητα συναισθήματα τα οποία δεν χρειάζεται να ελέγξει.
  2. Γνωστική εκτόνωση: οι σκέψεις πολλές φορές είναι αυτόματες και δεν αντιλαμβανόμαστε την επιρροή τους στην συμπεριφορά μας. Για να καταφέρουμε να αποδεσμευτούμε από την δύναμη των σκέψεων, πρέπει να απομακρυνθούμε από αυτές. Σε αυτό το στάδιο, ο ασθενής μαθαίνει να αναγνωρίζει τις σκέψεις όπως αυτές συμβαίνουν χωρίς να αποδίδει κάποια σημασία σε αυτές. Οι σκέψεις παύουν να χαρακτηρίζονται καλές ή κακές, σωστές ή λάθος. Με αυτόν τον τρόπο, ξεχωρίζει το να έχει απλά μία σκέψη από το να εγκλωβίζεται σε αυτήν.
  3. Επίγνωση του τώρα: επειδή είναι δύσκολο να μείνει κανείς παρών στο τώρα όταν υποφέρει από πόνους, σε αυτό το στάδιο ο ασθενής προσπαθεί να παραμείνει παρών αντί να θυμάται επίπονα γεγονότα του παρελθόντος ή να ανησυχεί για πιθανότητες του μέλλοντος. Ο ασθενής επικεντρώνεται ενεργά σε εμπειρίες του τώρα αναπτύσσοντας συνειδητότητα για το πότε η σκέψη του επιστρέφει στο παρελθόν ή ταξιδεύει στο μέλλον και τότε την επαναφέρει συνειδητά στο παρόν.
  4. Εαυτός ως περιεχόμενο: με αυτή την τακτική ο ασθενής μαθαίνει να παρατηρεί τον πόνο χωρίς να γίνεται ο πόνος. Ουσιαστικά, αναγνωρίζει πως ο εαυτός τους είναι ξεχωριστός από τις σκέψεις και τα συναισθήματά του κάτι που τον βοηθά να έχει θετική αλλαγή συμπεριφοράς.
  5. Αξίες: ένας από τους μεγαλύτερους στόχους της ΘΑΔ είναι να βοηθήσει τον ασθενή να κυνηγήσει τις επιθυμίες του. Όταν ο ασθενής θυσιάζει τις αξίες του για να ελέγξει τον πόνο, συχνά καταλήγει στην κατάθλιψη. Όταν μαθαίνει να αναγνωρίζει τις αξίες του και να τις συνδυάζει με δραστηριότητες που τον ευχαριστούν, επαναπροσδιορίζει τις προτεραιότητές του και απολαμβάνει την ζωή. Τέτοιες δραστηριότητες περιλαμβάνουν την άσκηση, την οικειότητα με συντρόφους, την κοινωνικοποίηση με φίλους, το να παίζει με τα παιδιά του.
  6. Δέσμευση σε δράση: σε αυτό το στάδιο ο ασθενής δεσμεύεται πως θα αλλάξει την συμπεριφορά του και θα αναλάβει δράση ώστε να υποστηρίξει τις αξίες του, παρά τον πόνο του. Σε αυτό το σημείο ο ασθενής αναπτύσσει στόχους που συμβαδίζουν με τις αξίες του αλλά δεν ξεπερνούν τα όρια του. Για παράδειγμα, εάν ο κοινωνικός τομέας είναι σημαντικός για το άτομο, μπορεί να επιλέξει να συμμετέχει σε περισσότερες κοινωνικές δραστηριότητες.

Ενημερωθείτε για το Ε – Learning Σεμινάριο: Διαχείριση Συναισθηματικών Διαταραχών & Χρόνιου Πόνου.

Τρόπος Παρακολούθησης από το σπίτι: Αποστολή του βίντεοσκοπημένου υλικού της εισήγησης (3 αρχεία βίντεο) στο email σας, με επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό σημειώσεων σε μορφή pdf. (Έχετε τη δυνατότητα εφόσον προκύψουν απορίες-ερωτήσεις από την παρακολούθηση της εισήγησης να μας τις στείλετε στο info@psychopedia.gr, ώστε να απαντηθούν από την εισηγήτρια).

Τα βίντεο της εισήγησης οι συμμετέχοντες τα παρακολουθούν στον δικό τους χρόνο.

Δίδεται Βεβαίωση Παρακολούθησης και Εκπαιδευτικό υλικό.

Για περισσότερες πληροφορίες και συμμετοχές μπορείτε να κάνετε κλικ στην παρακάτω εικόνα:

ΝΕΟ E – Learning Σεμινάριο: Διαχείριση Συναισθηματικών Διαταραχών & Χρόνιου Πόνου

 

Πηγή: https://www.integrativepainscienceinstitute.com/acceptance-and-commitment-therapy-act-for-chronic-pain/

 

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο