Το άγχος είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που βιώνει ο καθένας και το οποίο προκαλείται από την απόκριση του σώματος που απελευθερώνει αδρεναλίνη. Μια μικρή ποσότητα μπορεί να είναι κάτι το φυσιολογικό, αλλά όταν ένα παιδί εκτίθεται σε υπερβολικό σωματικό ή συναισθηματικό στρες, η υπερβολική παραγωγή αδρεναλίνης μπορεί να το κάνει να αισθάνεται πολύ συχνά άγχος, κάτι που είναι κοινώς γνωστό ως αγχώδης διαταραχή.
Σε μια πρόσφατη μελέτη του NHS, ανακαλύφθηκε ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο 300.000 νέοι άνθρωποι ζουν αυτήν τη στιγμή με μια αγχώδη διαταραχή.
Πώς η θεραπεία μέσω της τέχνης μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα από τη θεραπεία ομιλίας για παιδιά
Η μορφή της ομιλητικής θεραπείας μπορεί να προκαλέσει άγχος για ένα παιδί, ιδιαίτερα καθώς μπορεί να έχει περιορισμένο λεξιλόγιο για να εκφράσει τι του συνέβη και πώς νιώθει γι’ αυτό. Τα παιδιά που είχαν δύσκολη ανατροφή μπορεί να έχουν πει από τους ενήλικες να λογοκρίνουν αυτά που λένε. Στη θεραπεία τέχνης, μπορούν να επικοινωνήσουν την ιστορία τους χωρίς τη λεκτική «αφήγηση», η οποία μπορεί να αισθάνεται πιο ασφαλής.
Η θεραπεία τέχνης παρέχει στα παιδιά και στους νέους έναν απλούστερο και πιο άμεσο τρόπο έκφρασης από τη θεραπεία ομιλίας μόνο. Τα παιδιά είναι από τη φύση τους πιο δημιουργικά από τους ενήλικες, καθώς δεν τους έχουν πει ακόμη ότι η δημιουργικότητα δεν είναι για αυτά. Είναι πολύ πιο πιθανό να εκφράσουν άνετα συναισθήματα με μολύβια και μπογιές παρά με λόγια.
Η θεραπεία τέχνης αποκαλύπτει τα υποκείμενα συναισθήματα
Η εικαστική θεραπεία είναι μια πιο κατάλληλη για την ηλικία μορφή παρέμβασης για τα παιδιά, καθώς είναι το έργο τέχνης που ξεκινά τη συζήτηση μεταξύ του παιδιού και του θεραπευτή. Αυτό που βιώνει ένα παιδί θα γίνει φυσικά παρόν στην τέχνη που κάνει, καθώς το έργο τέχνης του συνδέεται άμεσα με τις υποκείμενες σκέψεις και τα συναισθήματά του. Αυτό δίνει στο παιδί τον έλεγχο και επιτρέπει στη θεραπεία να αναπτυχθεί με ρυθμό που είναι ανεκτός για αυτό, ώστε να μην αισθάνεται καταβεβλημένο.
Η θεραπεία τέχνης λειτουργεί παρόμοια με την ενσυνειδητότητα
Η θεραπεία τέχνης και συγκεκριμένα η χρήση υλικών τέχνης και η πράξη της δημιουργικότητας από τα παιδιά σταματούν τους κύκλους επαναλαμβανόμενης σκέψης και ανησυχίας. Αυτό ηρεμεί το σώμα τους και στη συνέχεια το μυαλό.
Η ηρεμία του σώματος επιτρέπει στο παιδί να επιβραδύνει και να σκεφτεί τι του συμβαίνει συναισθηματικά, ώστε να μπορεί να επεξεργαστεί συναισθήματα και γεγονότα. Τα ίδια τα υλικά μπορούν να έχουν μια ηρεμιστική επίδραση ενός παιδιού, η ζωγραφική ή η χρήση πηλού για παράδειγμα, μπορεί να είναι μια χαλαρωτική εμπειρία. Όσο πιο τακτικά ηρεμεί το νευρικό σύστημα του παιδιού, τόσο λιγότερο θα βιώνει αγχώδη συναισθήματα καθώς το σώμα μαθαίνει να επαναπροσαρμόζεται.
Εικαστική θεραπεία στα σχολεία
Η θεραπεία τέχνης χρησιμοποιείται ευρέως στα σχολεία καθώς οι δάσκαλοι έχουν από καιρό αναγνωρίσει τα οφέλη για τα παιδιά και τους νέους. Εάν ένα παιδί είχε κακή εμπειρία από τους γονείς ή ίσως έχασε τη συμβολή των γονιών, η δημιουργία τέχνης με έναν έμπιστο θεραπευτή αντιπροσωπεύει μια καλή εμπειρία φροντίδας, η οποία μπορεί να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη του στους ενήλικες και να τους επιτρέψει να αισθάνονται ασφαλείς και να φροντίζονται. Αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να αναπτύξουν πιο υγιείς σχέσεις στο μέλλον.
Βοηθώντας τα παιδιά να επικοινωνήσουν με τη θεραπεία τέχνης
Η θεραπεία τέχνης ενθαρρύνει επίσης αυτό που οι ειδικοί στην παιδική ανάπτυξη αναφέρονται ως «κοινή προσοχή». Αυτή είναι η εμπειρία του να είσαι με έναν περιποιητικό και προσεκτικό ενήλικα και να παρατηρείς από κοινού αντικείμενα ή γεγονότα και να επικοινωνείς τις αντιδράσεις τους σε αυτά μέσω χειρονομιών και οπτικής επαφής. Αυτό δείχνει στο παιδί ότι μπορεί να αισθάνεται το ίδιο για τα πράγματα με τους άλλους ανθρώπους, αλλά ότι και οι άλλοι μπορεί επίσης να βιώνουν τα πράγματα διαφορετικά. Εκτός από τη βοήθεια στη συναισθηματική και γλωσσική ανάπτυξη, αυτή η ανταλλαγή συναισθημάτων είναι η αρχή της αναπτυξιακής ενσυναίσθησης.
Τα τραυματισμένα παιδιά συχνά στερούνται ενσυναίσθησης και δυσκολεύουν την οπτική επαφή επειδή κανείς δεν έχει περάσει χρόνο μαζί τους με αυτόν τον τρόπο. Η θεραπεία τέχνης ενθαρρύνει αυτή τη διαδικασία, βοηθώντας τα παιδιά να νιώσουν ότι μπορούν να τα δουν, να τα ακούσουν και να τα καταλάβουν. Η κοινή χρήση συναισθημάτων και η κατανόησή τους μπορεί να σταματήσει τις κυκλικές σκέψεις, μια κύρια αιτία άγχους.
Eνημερωθείτε για το Πιστοποιημένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα: Art Therapy (Εικαστική Ψυχοθεραπεία) για παιδιά και εφήβους – Μέθοδος Vera Vasarhelyi
Πιστοποιημένο Πρόγραμμα κατά το πρότυπο QTL της ACTA – Τεχνοβλαστός Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Έναρξη: Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2024
Τόπος Διεξαγωγής: Χώρος Psychopedia.gr, Γεωργίου Βούρη 6 (κοντά στο μετρό, στάση Πανόρμου) Αμπελόκηποι – Αθήνα, 2ος όροφος.
*Επιπλέον Δυνατότητα Οnline Παρακολούθησης μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Ζοοm (Θα δοθούν στους συμμετέχοντες αναλυτικές πληροφορίες σύνδεσης).
* Eπιπλέον Δυνατότητα Ασύγχρονης παρακολούθησης (αποστολή του βίντεο για κάθε ενότητα του προγράμματος, οι συμμετέχοντες μπορούν να παρακολουθήσουν στο δικό τους χρόνο).
Δίδεται πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για κάθε ενότητα του προγράμματος.
Για αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/seminaria/seminaria-dia-zosis/paidopsychologia-seminaria/pistopoiimeno-ekpaideytiko-programma-art-therapy-eikastiki-psychotherapeia-gia-paidia-kai-efivoys-methodos-vera-vasarhelyi/
Για να ενημερώνεστε καθημερινά με Επιστημονικά άρθρα Παιδοψυχολογίας και Ψυχοπαθολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/
Για να ενημερώνεστε για όλα τα ΝΕΑ Εκπαιδευτικά Σεμινάρια Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://www.seminars-psychopedia.gr/
Πηγή: https://www.thepalmeirapractice.org.uk/