Psychopedia.gr

Χρησιμοποιώντας το Μindfulness (Ενσυνειδητότητα) στην αντιμετώπιση των Αγχωδών διαταραχών

Μια διαταραχή άγχους είναι πολλά περισσότερα από μια κατάσταση κατά την οποία είμαστε νευρικοί ή έντονα νευρικοί.

Ένα ανήσυχο-αγχωμένο άτομο θα αναφέρει ότι βιώνει έναν αδικαιολόγητα μεγάλο αριθμό απειλών, μια  επαναλαμβανόμενη αρνητική σκέψη, μια υπερ-διέγερση στη σκέψη και μια ισχυρή ταύτιση με το φόβο. Το εγκεφαλικό ένστικτο της πάλης ή φυγής στο αγχωμένο άτομο ενεργεί ως μια κατάσταση εκτός ελέγχου.

Το άγχος είναι επίσης είναι γνωστό για την παραγωγή αξιοσημείωτων σωματικών συμπτωμάτων, όπως αυξημένοι καρδιακοί παλμοί, η υψηλή αρτηριακή πίεση και προβλήματα στο πεπτικό σύστημα. Στη Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή (GAD) και την Διαταραχή Κοινωνικού Άγχους (SAD) τα συμπτώματα γίνονται τόσο σοβαρά ώστε η καθημερινότητα για το αγχωμένο άτομο να γίνεται αρκετά δύσκολη.

Η Γνωσιακή-Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT) είναι μια αρκετά αποτελεσματική θεραπεία, η οποία συνίσταται για τις διαταραχές άγχους. Η Γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία θεωρεί ότι στις αγχώδεις διαταραχές, ο ασθενής υπερεκτιμά τον κίνδυνο των καταστροφικών γεγονότων στη ζωή του και υποτιμά την ικανότητά του να τα αντιμετωπίσει. Το CBT προσπαθεί να αντικαταστήσει την ακατανίκητη σκέψη εξετάζοντας την παραμορφωμένη σκέψη του ασθενούς και επαναφέροντας την ικανότητα του να αντιμετωπίσει ότι τον προβληματίζει με λογικά και ακριβή επιχειρήματα. To αγχωμένο άτομο και ο  θεραπευτής εργάζονται μαζί για να αλλάξουν τα μοτίβα της σκέψης.

Αντιθέτως, οι θεραπείες που βασίζονται στο Mindfulness (Eνσυνειδητότητα) δεν έχουν ως στόχο την αλλαγή στη σκέψη από την πλευρά του ασθενούς αλλά στοχεύουν στην αλλαγή που υπάρχει ανάμεσα στη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στο αγχωμένο άτομο και των σκέψεων του μετατρέποντας το άτομο σε παρατηρητή των σκέψεων του αντί για κριτή.

Το Mindfulness παρακινεί το άτομο να επικεντρωθεί στις  σωματικές αισθήσεις του που προκύπτουν όταν αυτό είναι ανήσυχο. Αντί να αποφεύγει ή να απομακρύνεται από αυτά τα συναισθήματα, το άτομο παραμένει παρών και αντιμετωπίζει πλήρως τα συμπτώματα του άγχους του. Αντί να αποφεύγει τις αγχωτικές του σκέψεις, τις προσεγγίζει με έναν τρόπο ώστε να μπορέσει να συνειδητοποιήσει ότι δεν βασίζονται στην πραγματικότητα.

Παρόλο που φαίνεται αντιφατικό το Mindfulness ωθεί το άτομο να βιώσει το άγχος γιατί με αυτόν τον τρόπο “αποσυνδέεται” από την ένταση των αρνητικών του συναισθημάτων. Το άτομο εξασκείται να ανταποκρίνεται στις ενοχλητικές του σκέψεις και έτσι κατορθώνει να τις απομακρύνει και να τις περιορίσει.

Σύμφωνα με το Μindfuleness, όταν το άτομο είναι συνειδητά στο εδώ και το τώρα, μαθαίνει να αντιμετωπίζει το άγχος του ως μια απλή αντίδραση μέσα από τις πραγματικές “απειλές” που μπορεί να δέχεται καθημερινά. Αντιδρώντας θετικά στα απειλητικά γεγονότα το άτομο μαθαίνει να αντιμετωπίζει τις αγχωτικές καταστάσεις χωρίς να είναι αντιδραστικό και αποφεύγοντας τα λάθη όταν τίθεται το δίλημμα “πάλης ή φυγής”.

Στο Πανεπιστήμιο του Μπέργκεν στη Νορβηγία, οι Vollestad, Nielsen και Nielsen μέσα από 19 μελέτες για την αποτελεσματικότητα του Μindfulness στο άγχος διαπίστωσαν ότι οι θεραπείες Mindfulness είχαν πολύ θετικά αποτελέσματα και συνδέονται με ουσιαστικές μειώσεις των συμπτωμάτων άγχους. Οι συγκεκριμένες θεραπείες αποδείχθηκαν τόσο αποτελεσματικές όσο το CBT και είναι γενικά αρκετά συμφέρουσες από άποψη κόστους.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι οι θεραπείας Mindfulness είναι ιδιαίτερα επιτυχείς και στη μείωση των συμπτωμάτων κατάθλιψης. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς η μεγάλη καταθλιπτική διαταραχή επηρεάζει το 20-40% των ατόμων με Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή (GAD) και Διαταραχή Κοινωνικού Άγχους (SAD)

Η μελέτη διαπιστώνει ότι η επιτυχία του Mindfulness είναι αξιοσημείωτη “δεδομένου ότι οι προσεγγίσεις αυτές δίνουν λιγότερη έμφαση στην αφαίρεση των συμπτωμάτων αυτών και δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην καλλιέργεια μιας διαφορετικής σχέσης ανάμεσα στις δυσάρεστες σκέψεις, τα συναισθήματα και στις συμπεριφορικές παρορμήσεις. Φαίνεται ότι αυτού του τύπου η στρατηγική θα μπορούσε να οδηγήσει σε λιγότερες δυσκολίες στην προσπάθεια τους να αντιμετωπίσουν το άγχος τους.

Με άλλα λόγια, ένας τρόπος να μειωθούν τα συμπτώματα του άγχους σύμφωνα με το Mindfulness απαιτεί από τα άτομα να είναι συγκεντρωμένα στο στόχο τους, προσεκτικά και δραστήρια. H θεραπεία Mindfulness θεωρεί ότι το άγχος είναι μια εσφαλμένη αντίληψη και ότι τα συμπτώματα κατά τη διάρκεια της θα εξαλειφθούν.

Πηγή: psychcentral.com

Eνημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: Άγχος – Σύγχρονες μέθοδοι διαχείρισης & Εκμάθηση τεχνικών χαλάρωσης Mindfullness. Σάββατο 2 Ιουνίου 2018 ώρα 16:00-19:00. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ στην παρακάτω εικόνα:

Άγχος – Σύγχρονες μέθοδοι διαχείρισης & Εκμάθηση τεχνικών χαλάρωσης Mindfullness -Εκπαιδευτικό σεμινάριο

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο