Του Θεόδωρου Αγγελάκογλου, Συμβούλου Ψυχικής Υγείας με Εκπαίδευση στη Συμβουλευτική Ψυχολογία μέσω του διπλώματος HND (Higher National Diploma).
Το θέμα σχετικά με το Bullying αρχίζει να γίνεται όλο και πιο γνωστό ανάμεσα στους ανθρώπους. Πλέον, ακόμη περισσότεροι το αναγνωρίζουν και το παρατηρούν, όμως συναντώντας θύμα και θύτη, σχεδόν όλοι αντιλαμβάνονται μονάχα μια πληγή: εκείνη που κουβαλάει πλέον το θύμα.
Το θύμα συνηθίζεται να κερδίζει τη φροντίδα και τη προσοχή ώστε να θεραπευτεί και να αντιμετωπίσει την «πληγή» που εμφανίστηκε. Στη περίπτωση του θύτη, και αφού έχουμε γνωρίσει το θύμα, το κοινό εκφράζει από ήπια έως έντονη δυσαρέσκεια στο πρόσωπο του εκφράζοντας πάνω του δικά τους αρνητικά καταπιεσμένα συναισθήματα, μετατρέποντάς τον στη δικαιολογία για να μπορούν να κινηθούν με θυμό.
Μελετώντας τα θύματα, βλέπουμε ότι ως όμοια χαρακτηριστικά μεταξύ τους έχουν την αδυναμία, την μειωμένη ως μηδενική αντίδραση και τον συναισθηματικά ευάλωτο κόσμο. Είναι άτομα που είναι περισσότερο παθητικά και εύκολα στο να ξεσπάσει κάποιος πάνω τους.
Στην όλη κατάσταση όμως, κανείς δεν αναρωτιέται γιατί να θέλει κάποιος να χρησιμοποιήσει το bullying ακόμη κι αν απευθύνεται σε μια εύκολη λεία.
Πριν την απάντηση, ας κοιτάξουμε τα παιδικά μας χρόνια στην εποχή που ήμασταν δημοτικό. Όταν σε ένα αγοράκι άρεσε ένα κοριτσάκι, τότε εκείνο για να της τραβήξει τη προσοχή την ενοχλούσε. Αυτό σήμαινε το να τη τσιμπάει, να της τραβάει τα μαλλιά, να τη κοροϊδεύει και πόσα άλλα ώστε να τη προσεγγίσει επειδή δε μπορεί να εκφράσει ορθά το ενδιαφέρον του. Βλέπουμε ότι η συμπεριφορά του είναι μορφή έκφρασης.
Επιστρέφοντας στο bullying και αυτή τη φορά εισχωρώντας βαθύτερα στον κόσμο που κουβαλάει ο θύτης, ένα πράγμα θα συναντούσαμε στον πυρήνα συμπεριφοράς: Την πληγή του. Ένα άτομο πληγωμένο που δε κατάφερε να ανακαλύψει το σωστό φάρμακο για την πληγή του, έχει ως μέσω έκφρασης το bullying και μάλιστα σε λάθος χώρο (ακολουθεί παράδειγμα). Η επιλογή θύματος γίνεται για τα σίγουρα αποτελέσματα, για να μπορέσει να διώξει την αρνητική συναισθηματική φόρτιση. Γίνεται νταής για να το ξεπεράσει. Ένα άτομο που είναι συναισθηματικά υγιές δεν έχει λόγο να προβεί σε αυτού του είδους τις ενέργειες και να βλάψει εν τέλει την ψυχή του.
Eνημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με θέμα: “Αυτισμός-Εκπαίδευση στην Πρώιμη Παρέμβαση & Θεραπευτική αντιμετώπιση”. Ημερομηνία έναρξης: Σάββατο 24/11/2018. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/aftismos-ekpedefsi-stin-proimi-paremvasi-therapeftiki-antimetopisi-ekpedeftiko-programma-enarxi-24112018/
Όταν έχουμε στον νου το bullying, χρειάζεται να έχουμε στον νου και δύο θεραπείες. Όταν θεραπεύεις το θύμα θεραπεύεις έναν άνθρωπο. Όταν θεραπεύεις τον θύτη θεραπεύεις τον θύτη, αλλά φροντίζεις να μην υπάρξουν νέα θύματα. Είναι σημαντική η θεραπεία στον θύτη, θα υπάρξουν ποινές, όμως αν κακομεταχειριστεί λάβει ταμπέλα με αποτέλεσμα να στιγματιστεί , ή θα αντιδράσει και θα γίνει χειρότερος νταής ή θα μαζευτεί συναισθηματικά και τότε ο νταής, εκείνος που ασκεί bullying, θα είναι καθένας που πλέον τον κακομεταχειρίζεται και τον στιγματίζει.
Παράδειγμα:
Ένα παιδί που βιώνει στο σπίτι βίαιες καταστάσεις είτε ως δέκτης, είτε ως παρατηρητής και αγνοεί τον τρόπο αντιμετώπισης πρακτικά ώστε να σταματήσει η δυσάρεστη διαδικασία, αλλά και μετά από ένα σημείο δε μπορεί ούτε να το διαχειριστεί συναισθηματικά απέναντι στον εαυτό του, τότε ως λύση καταλήγει να επιλέγει το bullying. Αφού δε μπορεί να αποφορτίσει τη κατάσταση στο σπίτι, αποφορτίζει τα συναισθήματα και την έντασή του κάπου αλλού μέσω του bullying. Ουσιαστικά είναι η μορφή έκφρασης για το πόνο που βιώνει, όπως και η μορφή για να τον ησυχάσει.