Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία
Το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης για κάθε παιδί σηματοδοτείται από αποφάσεις που λαμβάνονται για το μέλλον του και που καθορίζουν την μετέπειτα πορεία του. Ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός είναι απαραίτητος προκειμένου το παιδί να επιλέξει το επόμενο εκπαιδευτικό βήμα που θα το οδηγήσει στην εκπλήρωση των επαγγελματικών του στόχων.
Κατά την περίοδο της εφηβείας που χαρακτηρίζεται από γενικευμένη συναισθηματική αστάθεια, σωματικές αλλαγές και εσωτερικές διεργασίες, ο έφηβος χρειάζεται να κρίνει τις βαθύτερες επιθυμίες του με τα κοινωνικο- οικονομικά δεδομένα της κοινωνίας στην οποία ζει ή θέλει να σπουδάσει και να εργαστεί. Το άγχος της σωστής επιλογής, η αβεβαιότητα για το μέλλον, οι ανησυχίες των γονέων και ο φόβος για το άγνωστο κυριεύουν κάθε έφηβο που αναζητά το επόμενο βήμα μετά το τέλος του σχολείου.
Είναι σημαντικό για κάθε έφηβο να διερωτηθεί πόσο καλά γνωρίζει τον εαυτό του, να καταλάβει τα όριά του και να διακρίνει τις ικανότητές του. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός που υποχρεούται να επιλέξει χρειάζεται να ανταποκρίνεται στον εαυτό του και την προσωπικότητά του. Είναι καλό ο καθένας να σκεφτεί το επάγγελμα που θέλει να σπουδάσει, τον εργασιακό χώρο, τη θέση εργασίας που θέλει να κατέχει, τα καθήκοντα, τους ρόλους καθώς και τις δεξιότητες που απαιτούνται για το επάγγελμα αυτό.
Προκειμένου να ληφθεί μια απόφαση για την σταδιοδρομία του εφήβου, ο ίδιος ο έφηβος είτε μόνος είτε με τη βοήθεια των δικών του ανθρώπων χρειάζεται να ακολουθήσει μια στρατηγική με την οποία θα καθορίσει τα βήματα προς την τελική απόφαση. Αρχικά, θέτει ένα στόχο (π.χ., την εισαγωγή σε μια σχολή), ορίζει τα βήματα προς την επίτευξη του στόχου (π.χ., πρόγραμμα διαβάσματος, ανάπτυξη δεξιοτήτων, συλλογή πληροφοριών για τη σχολή κ.τ.λ.) και αναφέρει τα πιθανά αποτελέσματα (εισαγωγή στη σχολή, δυσκολία μαθημάτων, απαιτήσεις, επαγγελματική εξέλιξη). Εάν τα αποτελέσματα είναι επιθυμητά τότε λαμβάνεται μια απόφαση που ωστόσο, επιδέχεται διερεύνηση και επαναξιολόγηση γιατί μπορεί και να αλλάξει. Αυτό που έχει σημασία είναι η επιλογή να γίνει με βάση την προσωπικότητα του εφήβου, καθώς το πτυχίο δεν καθορίζει απαραίτητα την επαγγελματική πορεία και την επιτυχία της.
Σύντομο Βιογραφικό της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου
H Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απέκτησε κλινική εμπειρία στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Κατερίνης, συμπεριλαμβανομένου του Ιατροπαιδαγωγικού τμήματος και στο Ψυχιατρικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης (Κλινική Οξέων Ψυχιατρικών Περιστατικών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου). Διετέλεσε εκπαιδεύτρια στο Δημόσιο ΙΕΚ Κατερίνης και στο Επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. ” Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών «Συναισθηματικές Δυναμικές στην Εκπαίδευση» του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA.” “Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.)”