Psychopedia.gr

Ασκήσεις ενσυνειδητότητας (Mindfulness) για γονείς και παιδιά.

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ενώ η έρευνα σχετικά με τις πρακτικές ενσυνειδητότητας  για τα παιδιά είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο, τα πρώτα αποτελέσματα δείχνουν πιθανά οφέλη σε πολλούς τομείς της ζωής τους. Αναπτύσσοντας την ικανότητα να εστιάζουν την προσοχή τους μπορεί να βοηθηθούν στις  σχέσεις με συνομήλικους, στο σχολείο, τον αθλητισμό, τη μουσική και σε άλλους τομείς της ζωής.

Μια πρόσφατη μελέτη από ερευνητές του UW-Madison στο Waisman Center , που ιδρύθηκε από τον Richie Davidson , δείχνει ότι η ενσυνειδητότητα μπορεί να  βοηθήσει τα παιδιά να έχουν περισσότερη προσοχή, να είναι πιο γενναιόδωρα προς  τους συνομηλίκους τους, να έχουν καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο, και να έχουν μεγαλύτερη επίγνωση του εαυτού τους και των άλλων. Έτσι ο Davidson και οι συνεργάτες του στο CIHM έχουν αναπτύξει  ένα  «πρόγραμμα σπουδών καλοσύνης για παιδιά προσχολικής ηλικίας».

Παρακάτω παρουσιάζουμε  ασκήσεις ενσυνειδητότητας για οικογένειες και παιδιά από τους Lisa Thomas Prince and Lori Gustafson, CIHM Outreach Specialists, and Lisa Flook, CIHM Assistant Scientist.

Eνημερωθείτε για το Aσύγχρονο Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Εφαρμογή του Mindfulness σε παιδιά στην τάξη ή στην ομάδα”. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/efarmogi-tou-mindfulness-se-pedia-stin-taxi-stin-omada-neo-asygchrono-seminario/

Δημιουργήστε ένα ήσυχο χώρο. Βρείτε ένα σημείο στην κρεβατοκάμαρα, μια καρέκλα στο σπίτι ή έναν πάγκο σε ένα τοπικό πάρκο, όπου εσείς και τα παιδιά σας μπορείτε να χαλαρώσετε για λίγα λεπτά και να αναπτύξετε μια εξοικείωση με την ησυχία. Τότε θα αρχίσετε να έχετε επίγνωση των πραγμάτων γύρω σας και μέσα σας με ένα νέο και διαφορετικό τρόπο.

Παρατηρήστε με περιέργεια. Κάντε μια βόλτα έξω και προσπαθήστε να παρατηρήσετε τους ήχους. Ή, δοκιμάστε μια άσκηση επίγνωσης του φαγητού. Σιγά-σιγά, με ήσυχη την προσοχή, εξερευνήστε ένα τρόφιμο με όλες τις αισθήσεις πριν από το φαγητό, παρατηρώντας τις μυρωδιές, τα χρώματα, τις  υφές και τα θετικά και αρνητικά συναισθήματα που σας δημιουργεί.

Παρατηρήστε την αναπνοή σας. Φέρνοντας την προσοχή μας στις αισθήσεις και την κίνηση της αναπνοής στο σώμα μπορούμε να χαλαρώσουμε. Με τα παιδιά, μπορείτε να εξερευνήσετε την αναπνοή και να παρατηρήσετε την κίνηση του θώρακα ή της κοιλιάς. Δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε κι άλλες στιγμές μέσα στην ημέρα ως ευκαιρίες για να επικεντρώσουν την προσοχή στην αναπνοή. Για παράδειγμα, όταν σταματάτε σε ένα κόκκινο φανάρι, πριν απαντήσετε σε ένα τηλεφώνημα ή όταν περιμένετε στην ουρά κάποιου καταστήματος.

Ευχές συμπόνιας. Εξασκηθείτε στην συμπόνια για τους εαυτούς σας και για τους άλλους, κάνοντας ευχές. Πείτε για παράδειγμα «Μακάρι να είναι ευτυχισμένος», «Μακάρι να είμαστε ασφαλείς», «Να γεμίσουμε με αγάπη.” Ευχές συμπόνιας μπορεί να κάνουμε  όταν βιώνουμε μια άσχημη στιγμή, όταν ακούμε τις σειρήνες του ασθενοφόρου, ή απλά στέλνετε καλοσύνη σε κάποιο άλλο πρόσωπο, γνωρίζοντας ότι όλοι θέλουμε να είμαστε ευτυχισμένοι.

Ασκήσεις ευγνωμοσύνης. Σκεφτείτε τα καλά πράγματα που συνέβησαν κατά τη διάρκεια της ημέρας. Κάντε μια λίστα των ανθρώπων και των πραγμάτων για τα οποία είσαστε ευγνώμονες. Δημιουργήσετε ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης χρησιμοποιώντας εικόνες και λέξεις.

 

Σύντομο βιογραφικό Ιωάννας Μπάτζου

H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο