Psychopedia.gr

Aπλές Τεχνικές Mindfulness για τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ

Η ενσυνειδητότητα (Mindfulness) είναι μία εξαιρετικά αποτελεσματική μέθοδος αντί της φαρμακευτικής αγωγής για πολλές ψυχικές διαταραχές όπως η ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας).

Αυτή είναι μια τέτοια διαταραχή με πολλές μελέτες που δείχνουν ότι η εστίαση στο εδώ και τώρα μπορεί να βελτιώσει τον έλεγχο των παρορμήσεων και την εστίαση, ενώ μειώνει την υπερκινητικότητα και την επιθετική συμπεριφορά.

Αλλά πώς ακριβώς το Mindfulness βοηθά τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ;

Οι δύο βασικές αρχές του είναι απλές:

  • Να είναι τα παιδιά προσεκτικά και να επικεντρωθούν στην παρούσα στιγμή.
  • Να είστε ανοιχτά και προσηλωμένα για την παρούσα στιγμή, ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει, μέσα ή έξω.

Mindfulness Αναπνοή

Ο καλύτερος τρόπος για να καλλιεργήσετε την ενσυνειδητότητα είναι να εστιάσετε στην αναπνοή. Εσείς και το παιδί μπορείτε και οι δύο να επωφεληθείτε από την οικοδόμηση των παρακάτω συνειδητών αναπνευστικών συνηθειών.

Η εξάσκηση της αναπνοής χαλάρωσης ως δομημένη δραστηριότητα μπορεί να είναι πολύ δύσκολη για το παιδί με ΔΕΠΥ, επομένως είναι καλύτερο να ξεκινήσετε απλά.

Πρώτα, διδάξτε στο παιδί να παίρνει μια βαθιά ανάσα πριν ξεκινήσει μια δραστηριότητα. Ακούγεται απλό, αλλά ακόμη και η συγκέντρωση σε μια βαθιά αναπνοή μπορεί να βελτιώσει την εστίαση στην εργασία που έχετε.

Μόλις το παιδί το καταφέρει, μπορείτε περιστασιακά να υπενθυμίζετε στο παιδί να κάνει ένα διάλειμμα για να επικεντρωθεί στην αναπνοή ενώ κάνει καθημερινές δραστηριότητες.

Για παράδειγμα, ενώ κάνει την εργασία του ζητήστε από το παιδί να σταματήσει για να κάνει ένα διάλειμμα αναπνοής. Θα πρέπει να εισπνεύσουν βαθιά, να σταματήσουν και μετά να εκπνεύσουν αργά. Είναι απαραίτητη η συγκέντρωση στην παύση μεταξύ της εισπνοής και της εκπνοής. Επαναλάβετε αυτή τη διαδικασία τέσσερις ή πέντε φορές.

Τεχνική S.T.O.P

Η τεχνική είναι παρόμοια με την τεχνική χαλάρωσης αναπνοής, αλλά περιλαμβάνει μερικά ακόμη βήματα που θα βοηθήσουν στην περαιτέρω ενίσχυση της επίγνωσης του παιδιού.

ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ: Eίναι μια τεχνική ενσυνειδητότητας (Mindfulness) τεσσάρων μερών που επιτρέπει στο παιδί να είναι πιο προσεκτικό σε αυτό που συμβαίνει και να παίρνει καλύτερες αποφάσεις. Τα τέσσερα μέρη:

S = Στάση. Σταματήστε ό,τι κάνει ή σκοπεύει να κάνει.
T = Πάρτε μερικές αναπνοές. Η καλύτερη αναπνοή είναι μια βαθιά αναπνοή, γεμίζοντας την κοιλιά και εκπνέοντας εντελώς. Πείτε της να μετρήσει καθώς αναπνέει: 1…2…3 στην εισπνοή, νιώθοντας την κοιλιά καθώς διαστέλλεται. 1…2…3 στην εκπνοή, νιώθοντας την κοιλιά άδεια και χαλαρώνοντας.
O = Παρατήρηση. Παρατηρήστε τι συμβαίνει, εσωτερικά και εξωτερικά. Θα πρέπει να αναρωτηθεί τι κάνει και τι πρόκειται να κάνει. Δεν υπάρχουν «καλές» ή «κακές» απαντήσεις. Τέλος, πείτε στο παιδί να ρωτήσει τον εαυτό του αν αυτό που πρόκειται να κάνει ταιριάζει με αυτό στο οποίο θέλει να επικεντρωθεί αυτή τη στιγμή.
P = Συνέχεια. Τώρα έχει την ευκαιρία να πάει σε μια σκόπιμη κατεύθυνση—να κάνει τη δράση που σκόπευε να κάνει.

Περπάτημα

Αφού το παιδί έχει κατακτήσει τα απλά διαλείμματα αναπνοής και το S.T.O.P. τεχνική, μπορεί να δοκιμάσει να εστιάσει στην αναπνοή του ενώ περπατά.

Αυτή η απλή μορφή διαλογισμού μπορεί να γίνει σε εσωτερικούς ή εξωτερικούς χώρους, αλλά βρείτε ένα μέρος που να είναι ασφαλές και χωρίς περισπασμούς. Εάν το παιδί το δοκιμάζει σε εσωτερικό χώρο, ο χώρος δεν χρειάζεται απαραίτητα να είναι μεγάλος. Μπορεί απλά να περπατήσει σε ευθεία γραμμή μπρος-πίσω.

Δώστε οδηγίες στο παιδί να εστιάσει σε ένα σημείο σε μικρή απόσταση. Στη συνέχεια, καθώς περπατά, προσέξτε κάθε αναπνοή. Πείτε του να προσπαθήσει να νιώσει κάθε αίσθηση εισπνοής και εκπνοής.

Θα πρέπει να περπατήσει αργά. Μπορεί να βοηθήσει να συγχρονίσετε την αναπνοή του με τα βήματά του. Για παράδειγμα, μπορούσε να εισπνεύσει όταν πατάει με το δεξί του πόδι και να εκπνέει όταν πατάει με το αριστερό.

Άσκηση καθίσματος

Εάν το παιδί σας δεν είναι πολύ ανήσυχο για να καθίσει για αρκετή ώρα, μπορεί να δοκιμάσει την άσκηση σε καθιστή θέση. Αυτή η μορφή είναι παρόμοια με την άσκηση του περπατήματος. Η κύρια εστίαση είναι στην αναπνοή.

Είναι σημαντικό να συγκεντρώνεστε πραγματικά σε κάθε αναπνοή. Πείτε στο παιδί να προσέχει κάθε μέρος του σώματος που εμπλέκεται στη διαδικασία της αναπνοής, από την άνοδο και την πτώση της κοιλιάς μέχρι τον τρόπο που αισθάνεται ο αέρας και εισέρχεται και εξέρχεται από τα ρουθούνια.

Εάν το μυαλό του ξεφεύγει από την αναπνοή ή αν παρατηρήσετε ότι αρχίζει να νευριάζει, είναι εντάξει. Απλώς ενθαρρύνετέ το απαλά να επαναφέρει τις σκέψεις της στην αναπνοή του.

Στο τέλος του διαλογισμού, οδηγήστε την προσοχή του μακριά από την αναπνοή του και επιστρέψτε στον χώρο γύρω του. Όταν είναι έτοιμο, ολοκληρώστε την άσκηση.

Για να ενημερωθείτε ακόμα περισσότερα σχετικά με την Εφαρμογή του Mindfulness στα παιδιά με Συναισθηματικές δυσκολίες και Αναπτυξιακές διαταραχές μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/pistopoiimeno-ekpaideytiko-seminario-mindfulness-based-cognitive-intervention-se-paidia-synaisthimatikes-dyskolies-kai-anaptyxiakes-diataraches-2/

 

 

Πηγή: van de Weijer-Bergsma E, et al. The effectiveness of mindfulness training on behavioral problems and attentional functioning in adolescents with ADHD. Journal of Child and Family Studies, 2012 Oct;21(5):775-787.

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο