Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Σύμφωνα με την εκπαιδευτική ψυχολόγο Dr. Michele Borba, η ενσυναίσθηση θεωρείται η σημαντικότερη από τις κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες και παίζει βασικό ρόλο στην πρόβλεψη της επιτυχίας και της ευημερίας των παιδιών. Συγκεκριμένα, θεωρεί την ενσυναίσθηση το κλειδί για την υγιή ανάπτυξη των παιδιών και γι’αυτό οι γονείς θα πρέπει να τα βοηθήσουν να την καλλιεργήσουν.
Στο βιβλίο της προτείνει εννέα συνήθειες που βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση :
1η συνήθεια : Αναγνώριση συναισθημάτων
Όταν τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα δικά τους συναισθήματα, αναπτύσσουν την ικανότητα να αναγνωρίζουν και τα συναισθήματα των άλλων.
2η συνήθεια :Ανάπτυξη ηθικής ταυτότητας
Τα παιδία που αναγνωρίζουν τους εαυτούς τους σαν υπευθύνους και φροντίζουν τους άλλους λαμβάνουν υπόψη τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων.
3η συνήθεια : Να βλέπουν την οπτική του άλλου
Όταν τα παιδιά μπορούν να υιοθετήσουν την οπτική του άλλου, είναι πιο συμπονετικά, διαχειρίζονται τις διαφωνίες με ηρεμία, είναι λιγότερο επικριτικά, εκτιμούν την διαφορετικότητα, υπερασπίζονται τους αδύναμους και είναι πιο υποστηρικτικά προς τους άλλους, προσφέροντας βοήθεια και παρηγοριά.
4η συνήθεια: Ανάπτυξη ηθικής φαντασίας
Τα παιδιά που διαβάζουν βιβλία μεταφέρονται σε άλλους κόσμους που μεταμορφώνουν τις καρδιές τους.
5η συνήθεια: Διαχείριση συναισθημάτων
Τα παιδιά που μαθαίνουν να διαχειρίζονται τα συναισθήματα τους είναι πιο ικανά να βλέπουν πέρα από τον εαυτό τους και να έχουν ενσυναίσθηση για τους άλλους.
6η συνήθεια: Εξάσκηση στην συμπόνια
Η συμπόνια είναι σαν τους μύες του σώματός μας. Όσο περισσότερο την εξασκούμε τόσο πιο βαθιά ριζώνει στην ζωή μας.
7η συνήθεια : Συνεργασία με τους άλλους
Τα παιδιά που μαθαίνουν να εργάζονται ομαδικά, μαθαίνουν να κινούνται από το «εγώ» στο «εμείς». Μόνο όταν αφήνουμε τον εγωκεντρισμό μας, ανοίγει η κάρδια μας. Η ενσυναίσθηση πάντα έχει να κάνει με το «εμείς».
8η συνήθεια : Ηθικό θάρρος
Όταν τα παιδιά έχουν ηθικό θάρρος , έχουν εσωτερικά κίνητρα για ενσυναίσθηση . Αυτή η συνήθεια αναφέρεται στην υπεράσπιση της δικαιοσύνης και της συμπόνιας.
9η συνήθεια : Γίνεται φορείς αλλαγής
Όταν υπάρχει ενσυναίσθηση τα παιδιά αναγνωρίζουν πότε κάποιος έχει πληγωθεί, χρειάζεται παρηγοριά ή του φέρονται άδικα. Τότε μπορεί να έρθει και η αλλαγή!
Eνημερωθείτε για τα Βιβλία Αυτοβελτίωσης του Psychopedia.gr. Βασισμένα σε επιστημονικά τεκμηριωμένες πηγές, εμπλουτισμένα με σύγχρονα μέσα ( video & mp3) και με απλές ασκήσεις, καθίστανται δυνατά να προσφέρουν την κατάλληλη δυνατή αυτοβοήθεια και βελτίωση. Κατάθλιψη: Σύγχρονες Προσεγγίσεις και Αυτοθεραπεία, Θυμός και τεχνικές διαχείρισης, Κοινωνικό άγχος – Απλές ασκήσεις διαχείρισης. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/nea-vivlia-aftoveltiosis-katathlipsi-diachirisi-thymou-kinoniko-agchos/
Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου
H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.