Psychopedia.gr

Αυξάνοντας τα κίνητρα των παιδιών για μάθηση

Της Ευρυδίκης Νεραντζή, Ψυχολόγου, Msc Συνθετική Θεραπευτική Συμβουλευτική

Πόσες φορές ως γονείς δεν πιέσαμε τα παιδιά μας να διαβάζουν εντατικά  για το σχολείο θέλοντας όχι μόνο να καλλιεργήσουμε ή να εμπλουτίσουμε τις  γνώσεις τους, αλλά ίσως και κυρίως αυτό, να ικανοποιήσουμε μέσα από την δική τους σχολική επίδοση τις δικές μας ανάγκες, εικόνες επιθυμίες, ή ακόμα και απραγματοποίητα όνειρα? Γινόμαστε πιεστικοί, αγχώδεις μεταφέροντας και στα παιδιά το δικό μας άγχος, λες και η σχολική επίδοση είναι συνυφασμένη με την ευρύτερη παιδεία ή γνώση, με την εσωτερική καλλιέργεια ή την ανάπτυξη άλλων ευρύτερων κοινωνικών δεξιοτήτων. Σπαταλούμε ώρες καθημερινά για να πετύχουμε το «άριστο» και στο τέλος καταλήγουμε κουρασμένοι, εξουθενωμένοι σχεδόν, και συχνά με την ίδια απορία, αν όλο αυτό αξίζει πραγματικά και αν τελικά η μάθηση πραγματοποιείται μέσα από τόσο πολύπλοκα μονοπάτια.

Μήπως τελικά να ακολουθήσουμε ένα διαφορετικό δρόμο; Μήπως να δημιουργήσουμε στα παιδιά μας κίνητρα για να αγαπήσουν την μάθηση; Μήπως να διαχωρίσουμε την άριστη σχολική επίδοση από την προσωπική ανάπτυξη και καλλιέργεια; Μήπως να στρέψουμε την προσοχή μας σε κοινωνικές δεξιότητες, στην ανάπτυξη την αυτοεκτίμησης τους, στην ανίχνευση άλλων ταλέντων; Μήπως τελικά να τους δώσουμε χώρο να δράσουν αυτόνομα;

Αξίζει να ακολουθήσουμε λίγες και απλές συμβουλές ως γονείς, όπως για παράδειγμα πάντοτε να αποδεχόμαστε το παιδί γιαυτό που είναι και να ενισχύουμε κάθε φορά την προσπάθεια του. Έτσι θα αυξάνουμε ταυτόχρονα την αυτοεκτίμηση του παιδιού που θα αποτελεί το έναυσμα για να συνεχίσει τις προσπάθειες του. Ποτέ μην ταυτίζουμε ή συγκρίνουμε  το παιδί μας με άλλα παιδιά ή ακόμα και με τα αδερφάκια του. Αυτού του τύπου ο ανταγωνισμός μπερδεύει και δημιουργεί εσφαλμένες εικόνες στο παιδί μας. Άλλωστε κάθε ένας από μας είναι μοναδικός και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει το παιδί να το κατανοεί.

Δείτε το Νέο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο του Psychopedia.gr με θέμα: “Διαχείριση συναισθηματικών δυσκολιών στο παιδί μέσω Art therapy “. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να ενημερωθείτε:

9/12/2017 ΝΕΟ Σεμινάριο: Διαχείριση συναισθηματικών δυσκολιών στο παιδί μέσω Art therapy

Θα πρέπει επίσης  να είναι ξεκάθαρο στο μυαλό του παιδιού ότι άλλος ο ρόλος του μαθητή,  άρα και οι υποχρεώσεις,  ή οι ευθύνες που απορρέουν από αυτόν και άλλος του γιου ή της κόρης,  που αντιπροσωπεύει ως μέλος μιας οικογένειας. Αντίστοιχα, διαφορετικός είναι και  ο ρόλος του γονιού από αυτόν του εκπαιδευτικού.

Πολύ σημαντικό τέλος είναι να αναγνωρίζουμε τις δυνατότητες του παιδιού ή τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει σε ότι αφορά τις σχολικές του επιδόσεις και μόνο τότε να δημιουργούμε ρεαλιστικές απαιτήσεις.

Ας δώσουμε λοιπόν χρόνο στα παιδιά μας να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα τους, τη σκέψη τους, να έρθουν τα ίδια αντιμέτωπα με τις δυσκολίες τους, να τις αντιμετωπίσουν με τον δικό τους τρόπο, να πετύχουν ή να αποτύχουν και να καρπωθούν την επιτυχία ή την αποτυχία τους, να στηριχθούν στις δικές τους δυνάμεις. Χρέος του γονιού είναι να  μεγαλώσει τα παιδιά του καλλιεργώντας τους αυτοεκτίμησηανεξαρτησία,  και πρωτίστως θετική αυτοεικόνα, στοιχεία που θα το οδηγήσουν με τη σειρά τους όχι μόνο  σε καλές  σχολικές επιδόσεις, αλλά πάνω από όλα στην  αντιμετώπιση κάθε πιθανής δυσχέρειας που θα συναντήσει σε κάθε μονοπάτι στη ζωή του, χωρίς να απαιτείται να προσφεύγει διαρκώς  στο προστατευτικό οικογενειακό περιβάλλον.

 

Βιβλιογραφία:

1. Γεωργίου Σ., (1993). «Ο Ρόλος της οικογένειας στη σχολική επίδοση» Παιδαγωγική,Επιθεώρηση.
Σύντομο βιογραφικό Ευρυδίκης Νερατζή

Γεννήθηκα στο Αγρίνιο και μεγάλωσα στην πόλη της Πρέβεζας. Σπούδασα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στο τμήμα Ψυχολογίας και το 2002 έλαβα την μεταπτυχιακή μου κατάρτιση ως εκπαιδεύτρια Συνθετικής Θεραπευτικής Συμβουλευτικής από το Councelling & Psychotherapy CentralAwarding Body.

Το 2016 ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στο τμήμα μεταπτυχιακών Σπουδών «Διοίκησης Μονάδων Υγείας» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου Πατρών. Παράλληλα μετεκπαιδεύτηκα από το Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για ένα έτος στην «Ειδική Αγωγή και Ψυχολογία» στον τομέα της Αξιολόγησης – Διάγνωσης –θεραπευτικής Αποκατάστασης ειδικών μαθησιακών δυσκολιών.

Έχω παρακολουθήσει μεταξύ άλλων πιστοποιημένα σεμινάρια όπως «Ψυχανάλυσης Παίδων», από το Κέντρο Αναλυτικής Ψυχολογίας, «Ψυχολογικών Αξιολογήσεων» από το Ανοικτό Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο Αθηνών, «Δημόσιας Υγείας» από το Παν/μιο Ιωαννίνων, «Θετικής Φροντίδας στην άνοια από την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Alzheimer, και «Πολυπολιτισμικής Συμβουλευτικής», από το Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού, Εκπαίδευσης Ενηλίκων,  καθώς και πλήθος ημερίδων και συνεδρίων.
Έχω συνεργαστεί σε εθελοντική βάση με το ίδρυμα ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης «Αγαπώ τα Παιδιά» με έδρα την Αθήνα, αλλά και με τα εκπαιδευτήρια  μέσης εκπαίδευσης «Φιλομάθεια» ως επιστημονική σύμβουλος -υπεύθυνη των Σχολών Γονέων. Από το 2003 έως και σήμερα εργάστηκα συστηματικά ως ψυχολόγος πρώτα στην Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου Ζηρού νομού Πρέβεζας, και από  το 2015 και μετά υπηρετώ ως Ψυχολόγος – Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Από τον Μάιο του 2017 είμαι εισηγήτρια σεμιναρίων ειδικής Αγωγής στο πρόγραμμα επιμόρφωσης ειδικής αγωγής του Πανεπιστημίου Αιγαίου και ταυτόχρονα συνεργάζομαι με τον διαδικτυακό φορέα wwwpsychopedia.gr σε επίπεδο  διεξαγωγής σεμιναρίων και αρθρογραφίας.

Διεύθυνση E-mail  :  vicky1ner@yahoo.grΑριθμός τηλεφώνου  : 6972689286

 

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο