Όταν συμβαίνει μια καταστροφή ή ένα τραυματικό γεγονός, όπως μια φυσική καταστροφή ή μια βίαιη πράξη, είτε τυχαία είτε εκ προθέσεως, μπορεί να είναι αγχωτικό για άτομα όλων των ηλικιών. Τα παιδιά τείνουν να αντιδρούν σε καταστροφές και τραυματικά γεγονότα με βάση τις προηγούμενες εμπειρίες τους και όσα γνωρίζουν για την τρέχουσα κατάσταση. Τα παιδιά με αναπηρίες μπορεί να χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη από έναν ενήλικα για να τα βοηθήσει να αντιμετωπίσουν καταστροφές ή τραυματικά γεγονότα.
Υπάρχουν πράγματα που μπορούν να κάνουν οι ενήλικες για να βοηθήσουν τα παιδιά με αναπηρίες να αντιμετωπίσουν καλύτερα μια καταστροφή ή ένα τραυματικό γεγονός.
«Μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά με νοητικές και αναπτυξιακές αναπηρίες βιώνουν επίσης παιδικές αντιξοότητες και τραύματα σε πολύ υψηλότερα ποσοστά από τα παιδιά χωρίς αναπηρίες». Οι ειδικοί πιστεύουν επίσης ότι το τραύμα που βιώνουν τα άτομα με αναπηρία δεν αναφέρεται ελάχιστα λόγω ζητημάτων όπως τα εμπόδια στην επικοινωνία.
Ορισμένοι παράγοντες θέτουν τα παιδιά με νοητικές και αναπτυξιακές αναπηρίες σε υψηλότερο κίνδυνο να υποστούν τραύμα. Το Εθνικό Δίκτυο Τραυματικού Παιδικού Στρες στις ΗΠΑ δηλώνει: «Αυτοί οι παράγοντες κινδύνου περιλαμβάνουν ποικίλες γνωστικές ικανότητες, σωματικούς περιορισμούς και μειωμένες δεξιότητες επικοινωνίας». Λόγω των ποικίλων γνωστικών ικανοτήτων, ορισμένα άτομα μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι τοποθετούνται σε επικίνδυνες και δυνητικά τραυματικές καταστάσεις.
Τρόποι Διαχείρισης
Πριν
Όπως συμβαίνει με όλα τα παιδιά, τα άτομα με αναπηρίες πρέπει να γνωρίζουν ότι θα είναι ασφαλή και ότι μπορούν να βρουν ένα ασφαλές μέρος σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Ελέγξτε τα σχέδια ασφαλείας πριν συμβεί μια καταστροφή ή μια έκτακτη ανάγκη. Η κατοχή ενός σχεδίου θα αυξήσει την αυτοπεποίθηση του παιδιού και θα το βοηθήσει να νιώσει υπό έλεγχο. Για παράδειγμα, ένα σχέδιο πρέπει να περιλαμβάνει τα απαραίτητα φάρμακα ή συσκευές βοήθειας.
Στη διάρκεια
Μείνετε ήρεμοι και καθησυχάστε το παιδί. Μιλήστε στα παιδιά για το τι συμβαίνει με τρόπο που να μπορούν να καταλάβουν.
Κρατήστε το απλό και λάβετε υπόψη την ηλικία και το είδος της αναπηρίας του παιδιού. Για παράδειγμα, μπορεί να είναι δύσκολο να γνωρίζουμε πόσες πληροφορίες μαθαίνει ένα παιδί που ανήκει στο φάσμα του αυτισμού μέσω της τηλεόρασης και των συνομιλιών. Για αυτά τα παιδιά, είναι σημαντικό οι ενήλικες να αναζητούν στοιχεία που μπορεί να παρέχουν πληροφορίες για τα συναισθήματα και τους φόβους τους.
Μετά
Δώστε στα παιδιά ευκαιρίες να μιλήσουν για όσα πέρασαν ή τι σκέφτονται για αυτό.
Ενθαρρύνετέ τα να μοιραστούν τις ανησυχίες τους και να κάνουν ερωτήσεις.
Τα παιδιά που έχουν σοβαρά συναισθηματικά προβλήματα και προβλήματα συμπεριφοράς διατρέχουν υψηλό κίνδυνο για έντονο στρες μετά από μια καταστροφή ή ένα τραυματικό γεγονός. Σε πολλές περιπτώσεις, μπορεί να βοηθήσει να διατηρηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο μια κανονική ρουτίνα και περιβάλλον.
Είναι δύσκολο να προβλέψουμε πώς κάποια παιδιά θα ανταποκριθούν σε καταστροφές και τραυματικά γεγονότα. Επειδή οι γονείς, οι δάσκαλοι και άλλοι ενήλικες βλέπουν τα παιδιά σε διαφορετικές καταστάσεις, είναι απαραίτητο να συνεργαστούν για να μοιραστούν πληροφορίες σχετικά με το πώς αντιμετωπίζει το παιδί μετά από ένα τραυματικό γεγονός.
Ενημερωθείτε για την Ψυχοθεραπευτική παρέμβαση τραύματος σε παιδιά με κακοποίηση και σε παιδιά με αναπηρία κάνοντας κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/seminaria/e-seminaria/paidopsychologia/e-learning-seminario-psychotherapeytiki-paremvasi-traymatos-se-paidia-poy-echoyn-ypostei-kakopoiisi-kai-se-paidia-me-anapiria/
Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/
Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/
Πηγή: https://www.cdc.gov/