Psychopedia.gr

Ύπνος και άγχος: Μια διαταραγμένη σχέση

Της Μαίρης Αργυροπούλου, Ψυχολόγου, ΜSc in Clinical & Community Psychology, εκπ. στη Συστημική – Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία.

Η σύγχρονη καθημερινότητά μας χαρακτηρίζεται από ταχύτατους και πολλές φορές, απάνθρωπους, ρυθμούς που μας στερούν την αναγκαία ανάπαυση και τον απαραίτητο χρόνο που επιβάλλεται να αφιερώνει κάποιος στον εαυτό του ώστε να ικανοποιεί τις στοιχειώδεις προσωπικές και ζωτικές του ανάγκες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, στο τέλος της ημέρας, να συσσωρεύεται όλο το άγχος, οι προβληματισμοί, οι κάθε λογής εκκρεμότητες και να επιζητούν επιτακτικά τις απαντήσεις και τις λύσεις τους.Και όλα αυτά λίγο πριν τον ύπνο.

Την ώρα δηλαδή που, υποτίθεται πως, το σώμα και το μυαλό πρέπει να αναπαυθούν. Γιατί τότε νομίζουμε, ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να ασχοληθούμε με νηφαλιότητα, συγκέντρωση και ψυχραιμία ώστε να διαλύσουμε τα σύννεφα που γέννησε η μέρα μας. Αυτή όμως, η στάση και συμπεριφορά μας ευθύνεται για την προβληματική και, συχνά, διαταραγμένη σχέση μας με τον βραδινό ύπνο.

Δείτε το Νέο Σεμινάριο του Psychopedia.gr με θέμα: “Πως διαχειρίζομαι την Κατάθλιψη με τη σύγχρονη μέθοδο της Γνωσιακής- Συμπεριφορικής Θεραπείας” Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να ενημερωθείτε:

Πως διαχειρίζομαι την Κατάθλιψη με τη σύγχρονη μέθοδο της Γνωσιακής- Συμπεριφορικής Θεραπείας


Για να μπορέσουμε να αποκτήσουμε τον έλεγχο αυτής της κατάστασης, ώστε να έχουμε έναν ήρεμο και ξεκούραστο ύπνο, μπορούμε να δοκιμάσουμε κάποιους πρακτικούς τρόπους:

Καταγράψτε τις αυριανές σας υποχρεώσεις και απαλλαγείτε από το άγχος να ξεχάσετε κάποια από αυτές.

Καταγράψτε την πιθανή εξέλιξη μια συνάντησης που σας αγχώνει. Αφιερώστε λίγο χρόνο για να γράψετε κάποιες υποθετικές εναλλακτικές δράσεις, ανάλογα με την πιθανή τους έκβαση. (Π.χ εάν δεν προλάβω να ολοκληρώσω όλες τις δουλειές μου, θα ζητήσω από το αφεντικό μου περισσότερο χρόνο)

Προσπαθήστε, η τελευταία σας ενέργεια πριν τον ύπνο, να είναι κάτι που σας ηρεμεί. Ένα μπάνιο, λίγη μουσική ή μια ευχάριστη συζήτηση.

Σκεφτείτε κάτι όμορφο που μπορείτε να κάνετε την επόμενη μέρα, και θα αφιερώσετε στον εαυτό σας. Κανονίστε για παράδειγμα έναν περίπατο ή μια συνάντηση με φίλους, ακόμα και αν το πρόγραμμά σας είναι πολύ φορτωμένο. Αρκεί να διαθέσετε έστω και λίγο χρόνο.

Θυμηθείτε την πιο όμορφη και χαλαρή στιγμή της ημέρας (ή της εβδομάδας) και διατηρήστε αυτή τη σκέψη μέχρι να αποκοιμηθείτε, δεσμεύοντας τον εαυτό σας, ότι θα φροντίσετε να επαναληφθεί.

Προσπαθήστε να τρώτε ελαφριά πριν τον ύπνο, να αποφεύγετε την καφεΐνη, καθώς και την έντονη γυμναστική η οποία αυξάνει την ενέργεια και δημιουργεί υπερένταση.

Γράψτε σε ένα χαρτί αυτό που σας αγχώνει και μονοπωλεί τη σκέψη σας και βάλτε το σε ένα συρτάρι, λέγοντας «θα ασχοληθώ μαζί του αύριο».

Βεβαιωθείτε ότι νυστάζετε πριν πέσετε για ύπνο. Σε αντίθετη περίπτωση μην πιέζετε τον εαυτό σας, καθώς, θα έχετε ήδη διαπιστώσει πως, αυτό δεν πετυχαίνει. Εάν δεν καταφέρετε να αποκοιμηθείτε μετά από 20 λεπτά, σηκωθείτε από το κρεβάτι και βρείτε κάτι να ασχοληθείτε για λίγα λεπτά.

Διαμορφώστε το χώρο σας, με τρόπο που θα σας χαλαρώνει. Για παράδειγμα, ο φωτισμός ή τα έντονα χρώματα, συχνά (δεν) βοηθούν.

Εάν, μετά από όλα αυτά, δεν καταφέρετε να διασφαλίσετε έναν ήσυχο και ξεκούραστο ύπνο και αδυνατείτε να εντοπίσετε τις αιτίες αυτής της δυσλειτουργίας, συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό που θα σας καθοδηγήσει ,ώστε να φτάσετε στην πηγή που γεννά το άγχος σας, και θα σας βοηθήσει να απαλλαγείτε από αυτό.

 

Σύντομο Βιογραφικό Μαίρης Αργυροπούλου

Η Αργυροπούλου Μαίρη είναι ψυχολόγος, απόφοιτη Α.Π.Θ. Έχει λάβει Κλινική εκπαίδευση στην Ά Ψυχιατρική Κλινική του Α.Π.Θ. στο Νοσοκομείο Παπαγεωργίου της Θεσσαλονίκης και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (Clinical and Community Psychology του University of East London). Τα τελευταία χρόνια έχει ασχοληθεί με τη συμβουλευτική γονέων, ενώ από το 2014 είναι εκπαιδευόμενη στη Συστημική-Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία.
email: mairyargy@yahoo.gr

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο