Psychopedia.gr

Θυμός – ένα παρεξηγημένο συναίσθημα

Tης Άννας Χρυσανθίδου- Msc ψυχολόγου, συνθετική ψυχοθεραπεύτρια

Το συναίσθημα του θυμού είναι ένα από τα πιο «παρεξηγημένα» συναισθήματα που βιώνουμε. Σε αυτό οφείλεται η σύνδεση του θυμού με την επιθετική συμπεριφορά δημιουργώντας έτσι εμπόδια στην έκφραση αυτού του συναισθήματος. Παρόλο που ο θυμός έχει μεγάλη χρησιμότητα, καταλήγουμε να φοβόμαστε να εκφράσουμε το θυμό μας.

Η χρησιμότητα του θυμού έγκειται στο γεγονός ότι μας κινητοποιεί ώστε να λύσουμε τα προβλήματα, μας βοηθά να εκφράζουμε την ένταση που νιώθουμε, να διαχειριζόμαστε κρίσιμες καταστάσεις και να υπερασπιζόμαστε τον εαυτό μας. Ο θυμός όμως είναι χρήσιμος μονάχα όταν εκφράζεται με δημιουργικό τρόπο. Ένα ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο που πρέπει να τονιστεί είναι ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να βλάπτουμε τον εαυτό μας ή τους άλλους, όταν εκφράζουμε το θυμό μας.

Η εκτόνωση της επιθετικότητας χτυπώντας το τραπέζι, την πόρτα, τα μαξιλάρια, παρόλο που συμβάλλουν στην εν μέρει απελευθέρωση των συναισθημάτων δεν είναι αποτελούν τρόπους διαχείρισης του θυμού καθώς δεν συμβάλλουν στην επίλυση του προβλήματος. Αντίθετα, η διαδικασία επίλυσης του προβλήματος μέσω διαπραγμάτευσης, αντιπαράθεσης, συγχώρεσης, αλλαγή στάσης ή ψυχοθεραπείας οδηγεί στην πλήρη συναισθηματική ανακούφιση και στην επιτυχημένη διαχείριση του θυμού.

 

Όταν είστε θυμωμένοι:

  • Δηλώστε τα συναισθήματα σας. «Είμαι αναστατωμένος/η, είμαι εκνευρισμένος/η, είμαι οργισμένος/η», Είναι πολύ σημαντικό αναλάβετε την ευθύνη του συναισθήματος σας. Πχ. «Εγώ θυμώνω όταν…» αντί «Με θύμωσες…»
  • Αποφύγετε τους υπαινιγμούς , τους σαρκασμούς, τις λεκτικές και σωματικές επιθέσεις, του βαριούς χαρακτηρισμούς. Κάποιες χρήσιμες εκφράσεις είναι οι εξής: «αυτό δεν μου αρέσει καθόλου», «διαφωνώ μαζί σου εντελώς», «θυμώνω πάρα πολύ όταν το λες αυτό», «αυτό με τσαντίζει τρομερά»

 

  • παραμείνετε στη συγκεκριμένη κατάσταση. Αποφύγετε να αναφερθείτε σε παρόμοια πράγματα που έχουν συμβεί στο παρελθόν καθώς αυτό θα πυροδοτήσει περαιτέρω τα πράγματα.
  • Όταν κάτι σας θυμώνει σήμερα πείτε το σήμερα και όχι μετά από μέρες ή βδομάδες. Αποφύγετε να καταπιέζετε το θυμό σας και να αφήνετε τα πράγματα να συσσωρεύονται.
  • Προσπαθήστε να βρείτε λύσεις και όχι να κατηγορείται τον άλλο. Ο στόχος δεν είναι το ποιος θα νικήσει αλλά το πώς θα επιλυθεί το πρόβλημα.

 

Είναι σαφές λοιπόν ότι δεν χρειάζεται να φοβόμαστε το συναίσθημα του θυμού. Θυμώστε! Αλλά αναπτύξτε ένα δημιουργικό τρόπο έκφρασης και διαχείρισης του θυμού.

 

Σύντομο Βιογραφικό Άννας Χρυσανθίδου

Η Άννα Χρυσανθίδου είναι απόφοιτος ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Πρόσφατα ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές τις σπουδές Msc Integrative Counselling and Psychotherapy από το πανεπιστήμιο του Derby. Ειδικεύεται στη συνθετική ψυχοθεραπεία και εργάζεται ιδιωτικά από το 2014 παρέχοντας τις υπηρεσίες της σε ατομικό επίπεδο.

mail: chrysanthidou@hotmail.com, τηλ: 6987417415

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο