Psychopedia.gr

“Σπάζοντας” τη σιωπή των παιδιών μέσα από την τέχνη

Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία

Η θεραπεία μέσω τεχνών έχει ήδη καταλάβει ευρεία θέση στον τομέα της Ψυχολογίας και των θεραπευτικών μεθόδων. Στις τέχνες συγκαταλέγονται η ζωγραφική, ο χορός, η μουσική, το θέατρο και η ποίηση- συγγραφή. Πιο συγκεκριμένα, με την έννοια της εικαστικής ψυχοθεραπείας εννοούμε τη χρήση διαφόρων υλικών και μέσων ζωγραφικής για διαγνωστικούς ή θεραπευτικούς σκοπούς. Ο θεραπευτής με τον θεραπευόμενο ξεκινούν μια δημιουργική διαδικασία μέσα από την οποία προωθείται η αυτό- έκφραση, ενισχύεται η αίσθηση του εαυτού. Η καλλιτεχνική δημιουργία βοηθά τους ανθρώπους να εξερευνήσουν διαφορετικές πτυχές του εαυτού τους και να δημιουργήσουν νέες δεξιότητες.

Ένα από τα πλεονεκτήματα που συναντάμε στην εικαστική ψυχοθεραπεία είναι ότι εκφράζονται σκέψεις και συναισθήματα που δεν μπορούν να εκφραστούν λεκτικά. Για το λόγο αυτό ενδείκνυται η χρήση της σε παιδιά. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι θεραπευτικές παρεμβάσεις μέσω της τέχνης ενίσχυσαν τη θεραπευτική διαδικασία που αφορούσε κακοποιημένα παιδιά. Οι ερωτήσεις σε παιδιά που έχουν υποστεί σεξουαλική κακοποίηση μπορεί να εγείρουν αρνητικά συναισθήματα και ανικανότητα λεκτικής έκφρασης, γεγονός που δυσκολεύει την αξιολόγηση και τη θεραπεία. Για να εκδηλώσουν, λοιπόν, τα συναισθήματα θυμού, επιθετικότητας και φόβου που προέρχονται από τη σεξουαλική επίθεση, είναι αποτελεσματική η χρήση της ζωγραφικής που μπορεί να εφαρμοστεί από όλους. Άλλωστε η επικοινωνία των κακοποιημένων παιδιών είναι περιορισμένη και πολλές φορές ανύπαρκτη, όταν πρόκειται για τα γεγονότα της επίθεσης.

Επομένως, η ζωγραφική ως μέσο διάγνωσης και θεραπείας σεξουαλικώς κακοποιημένων παιδιών είναι ένας τρόπος που ευχαριστεί κάθε παιδί, ιδίως όταν παροτρύνεται να ζωγραφίσει από έναν ενήλικα. Οι επιπτώσεις της κακοποίησης μπορούν να αποτυπωθούν στις ζωγραφιές του παιδιού και να αποτελέσουν το εργαλείο για μια πιο εξατομικευμένη θεραπεία.

Δείτε το Νέο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο του Psychopedia.gr με θέμα: “Διαχείριση συναισθηματικών δυσκολιών στο παιδί μέσω Art therapy”. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να ενημερωθείτε:

9/12/2017 ΝΕΟ Σεμινάριο: Διαχείριση συναισθηματικών δυσκολιών στο παιδί μέσω Art therapy

Πηγή: Susan J Kelley. The Use of Art Therapy With Sexually Abused Children. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services. December 1984, 22 (12:12-18).

 

Σύντομο Βιογραφικό Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου

Η Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απέκτησε κλινική εμπειρία στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Κατερίνης, συμπεριλαμβανομένου του Ιατροπαιδαγωγικού τμήματος και στο Ψυχιατρικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης (Κλινική Οξέων Ψυχιατρικών Περιστατικών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου). Διετέλεσε εκπαιδεύτρια στο Δημόσιο ΙΕΚ Κατερίνης και στο Επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. Συμμετέχει στο τρέχον πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στη Σχολική Ψυχολογία του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο