Psychopedia.gr

Πως βοηθά η ενσυνειδητότητα τα παιδιά με αυτισμό και τους φροντιστές τους

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Η ενσυνειδητότητα αναφέρεται στην εστίαση της προσοχής στο εδώ και τώρα χωρίς άσκηση κριτικής. Η παρατήρηση των σκέψεών μας και των συναισθημάτων μας επιτρέπει να κατανοούμε καλύτερα τα συναισθήματά μας και να αντιδράμε λογικά στις αρνητικές καταστάσεις.

Η πρακτική αυτή έχει αποδειχθεί ότι όχι μόνο μειώνει το στρες, την κατάθλιψη και την επιθετικότητα, αλλά επιδρά και στις περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη συναισθηματική ρύθμιση, την ενδοσκόπηση και την επίγνωση ( Holzel et. Al, 2011).

Παρόλο που το μεγαλύτερο μέρος της έρευνας έχει γίνει με ενήλικες, νέες έρευνες επικεντρώνονται στα οφέλη της ενσυνειδητότητας στα παιδιά με αυτισμό. Σε αντίθεση με τις τρέχουσες συμπεριφορικές και ψυχοφαρμακολογικές επεμβάσεις για επιθετικές συμπεριφορές, οι παρεμβάσεις με βάση την ενσυνειδητότητα βοηθούν τα άτομα να αναπτύξουν στρατηγικές αυτοδιαχείρισης για να ρυθμίσουν τις προκλητικές συμπεριφορές τους.

Επιπλέον, οι τεχνικές ενσυνειδητότητας έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνουν τις σχέσεις γονέα-παιδιού και μειώνουν σημαντικά το γονικό άγχος, βελτιώνουν την ευημερία των γονέων και τη γενική υγεία μετά από μερικές μόνο εβδομάδες. Αυτή η γονική αλλαγή στη συμπεριφορά έχει την αμοιβαία επίδραση στη μείωση του στρες και του άγχους στα παιδιά τους (Keenan-Mount, Albrecht, & Waters, 2016). Επιπλέον, εκτός από τους γονείς, η άσκηση στην ενσυνειδητότητα έχει σημαντικά οφέλη και στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι μέσω αυτής μπορούν να ρυθμίζουν καλύτερα τις αντιδράσεις τους σε αγχωτικές καταστάσεις στην τάξη και να διαχειρίζονται τις κοινωνικές, συναισθηματικές και εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τους με Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος (ASD).

Ως εκ τούτου, οι πρακτικές ενσυνειδητόητας μπορεί να είναι μια καλή τεχνική όχι μόνο για τη βελτίωση των συμπεριφορικών και γνωστικών αντιδράσεων σε άτομα με ASD, αλλά και για τη γενική ευημερία των φροντιστών τους.

Παρακάτω παρουσιάζονται απλές πρακτικές ενσυνειδητότητας που μπορείτε να διδάξετε στο παιδί σας (και στον εαυτό σας!).

Εστίαση στον ήχο του κουδουνιού: Χτυπήστε το κουδούνι και ζητήστε από το παιδί σας να κλείσει τα μάτια και να ακούσει τον ήχο του κουδουνιού. Πείτε του να σηκώσει το χέρι του, μόλις σταματήσει ο ήχος και να προσέξει τους άλλους ήχους που ακούει για περίπου ένα λεπτό. Πρόκειται για μια απλή, αλλά ισχυρή άσκηση, η οποία μετατοπίζει την προσοχή του ατόμου στο εδώ και τώρα και το περιβάλλον.

Ενσυνειδητότητα την ώρα του ύπνου: Ζητήστε από το παιδί σας να ξαπλώσει στο κρεβάτι του, να κλείσει τα μάτια του και να φέρει την προσοχή του σε διάφορα μέρη του σώματός του. Ξεκινήστε από τα δάχτυλα των ποδιών και σιγά-σιγά μετακινηθείτε μέχρι το κεφάλι.

«Ενσυνείδητοι» Περίπατοι: Περπατήστε στη γειτονιά σας σιωπηλοί για λίγα λεπτά και πείτε στο παιδί σας να δώσει προσοχή σε όλους τους ήχους που ακούει. Τότε  ενημερώστε το για αυτό που άκουσε. Εάν το παιδί σας είναι ιδιαίτερα δραστήριο, μπορείτε να του ζητήσετε να τρέξει και να παρατηρήσει τον κτύπο της καρδιάς ή την αναπνοή του.

«Ενσυνείδητη» αναπνοή και διαλογισμός: Ζητήστε από το παιδί σας να κλείσει τα μάτια και να καθίσει άνετα. Στρέψτε την προσοχή του στην  αναπνοή του. Ζητήστε του να βάλει τα χέρια του στο στομάχι του και να αισθανθεί την κάθε αναπνοή. Στη συνέχεια, πείτε του να παρατηρήσει  τις σκέψεις και τα συναισθήματα του και να τα αφήσει να φύγουν σαν ένα μπαλόνι.

Καλή χαλάρωση !

 

Πηγές: http://blog.stageslearning.comhttps://www.autismspeaks.org

 

Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου

H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας».  Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο