Psychopedia.gr

Πως να φροντίσεις τον εαυτό σου, όταν ένα αγαπημένο σου πρόσωπο βιώνει κατάθλιψη

Όταν ζείτε με κάποιον που είναι κλινικά καταθλιπτικός, θα υπάρχουν μέρες αισθάνεστε το ίδιο βάρος που αισθάνεται το αγαπημένο σας πρόσωπο. Η φροντίδα ενός αγαπημένου προσώπου – είτε είναι παιδί, σύντροφος, συγγενής ή φίλος – μπορεί να σας αφήσει εξίσου εξασθενημένους, με πόνο και να σας “ρίξει” στην απογοήτευση. Το διάστημα κατά το οποίο μπορεί να “περνάτε μια δύσκολη φάση” ψυχολογία ενώ ένα αγαπημένο σας πρόσωπο είναι καταθλιπτικό, τις περισσότερες φορές σημαίνει ότι αυτό που αισθάνεστε αποτελεί ένα “ένοχο μυστικό”. Σε καμία περίπτωση οι πιο πολλοί προσπαθούν να κρύψουν αυτό που νιώθουν από το αγαπημένο τους άτομο με κατάθλιψη.

Συχνά αυτό που συμβαίνει ότι η διάθεση σας θα διαμορφώνεται ανάλογα με την διάθεση των ατόμων που έχουν κατάθλιψη. Είναι αρκετές οι φορές που νιώθετε ότι βιώνετε τα ίδια συναισθήματα. Το πιο δύσκολο μέρος των συναισθημάτων είναι αυτό ακριβώς να θεωρείτε ότι έχετε την ίδια διάθεση και βιώνετε τον ίδιο πόνο που βιώνει ένα άτομο με κατάθλιψη που εσείς στηρίζετε και φροντίζετε.

Είναι ένα φαινόμενο, το οποίο αρκετά σύνηθες για όσους ανθρώπους συμπαραστέκονται σε άτομα με κατάθλιψη. Ουσιασιτικά αυτό που συμβαίνει είναι ότι αισθάνονται “κουρασμένοι”, “εξουθενωμένοι” από την καταθλιπτική συμπεριφορά των αγαπημένων τους ατόμων. Διαμορφώνεται ένα περιβάλλον που δεν τους κάνει καλό και τους καταβάλει. Είναι στην ουσία μια εμπειρία “συναισθηματικής εξάντλησης”.

Τα συμπτώματα της “συναισθηματικης εξάντλησης” είναι τα εξής:

1.O φόβος για το μέλλον

Μία από τις κύριες ανησυχίες όταν ζείτε με κάποιον που υποφέρει είναι: “Θα τελειώσει ποτέ αυτό;” Το πρόσωπο που γνωρίζατε στο παρελθόν φαίνεται να έχει φύγει. Τα μελλοντικά σχέδια που έχετε δημιουργήσει από κοινού είναι σε κίνδυνο. Ο ρόλος σας έχει αλλάξει. Δεν είναι αυτό για το οποίο περιμένατε ότι θα ζήσετε και δεν είστε σίγουροι ότι μπορείτε να το χειριστείτε για πάντα.

Με την κατάθλιψη, τα καλά νέα είναι ότι πάντα μπορείς να υπολογίζεις σε κάποια αλλαγή. Εάν η κατάσταση προήλθε από ξαφνική τροπή – ασθένεια, ατύχημα, τραύμα – τότε είναι πιθανό ότι καθώς η κατάσταση σταθεροποιείται, τα πάντα μπορούν να αλλάξουν προς το θετικό. Εάν ο αγαπημένος σας έχει πάντα μια κάπως βαθιά κατάθλιψη και έχει χειροτερέψει πρόσφατα, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ο σωστός συνδυασμός φαρμάκων, θεραπείας και δεξιοτήτων αντιμετώπισης να κάνει μειώσει την ένταση της.

2.Η επιθυμία για απόδραση

Κανείς δεν θέλει να τα παρατήσει και να ξεφύγει από το πρόσωπο που αγαπά, αλλά όταν το άτομο αυτό ενεργεί απερίσκεπτα και με τρόπο που να μην μπορεί να δεχθεί βοήθεια, τότε συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες να συμβεί κάτι τέτοιο. Θυμηθείτε ότι υπάρχει μια διαφορά μεταξύ συναισθημάτων και γεγονότων.

Εάν αισθάνεστε παγιδευμένοι, ανίκανοι να φύγετε ή ακόμα και να αφιερώσετε κάποιο χρόνο, τότε είναι σημαντικό να βρείτε όσο το δυνατόν περισσότερη υποστήριξη. Αν έχετε τους πόρους, η πρόσληψη φροντιστών ή εναλλακτικών θεραπευτών μπορεί όχι μόνο να σας βοηθήσει να ξεκινήσετε την ανάκαμψη του αγαπημένου σας προσώπου, αλλά και να ξεκουραστείτε. Χρειάζεστε μια ομάδα, είτε πρόκειται για επαγγελματίες, είτε φίλους. Η ανάγκη σας να ξεφύγετε είναι φυσιολογική και είναι ένα ισχυρό μήνυμα για εσάς που βιώνεται εξάντληση στην προσπάθεια να φροντίσετε και να συμπαρασταθείτε στο αγαπημένο σας άτομο με κατάθλιψη.

3.Θυμός και ενοχή

Τα δύο πρώτα συναισθήματα που βιώνουν τα άτομα που φροντίζουν τα αγαπημένα τους πρόσωπα είναι ο θυμός και η ενοχή – δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Ο θυμός είναι το πιο ενεργό συναίσθημα των αντιδράσεων. Ο καθένας που είναι κουρασμένος, ανήσυχος και εξαντλημένος θα αισθανθεί κάποια στιγμή οργή.

Είναι ένα ατυχές σύμπτωμα της κατάθλιψης που κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται αβοήθητοι και απελπισμένοι, πράγμα που σημαίνει ότι από έξω μπορούν να φανούν σαν να μην προσπαθούν. Ως φροντιστής, γνωρίζοντας ότι η σύζυγός σας δεν κάνει κανένα από τα πράγματα που έχουν συνταγογραφηθεί για την άσκησή της, την ιατρική ή την κοινωνικοποίηση – μπορεί να φαίνεται να είναι μια έλλειψη προσπάθειας και μπορεί να σας κάνει να απογοητευτείτε και να μην είστε ανίσχυροι.

Είναι λάθος αλλά συμναίνει συχνά να κατηγορείτε τον εαυτό σας για την κατάσταση του αγαπημένου σας προσώπου. Θα μπορούσατε να πείτε στον εαυτό σας ότι δεν κάνατε αρκετά για να το “ξεκλειδώσετε” ή ότι δεν θυσιάζετε αρκετά για να το φροντίσετε.

Πάνω απ ‘όλα, μπορείτε να αισθανθείτε ένοχος για όλες τις παραπάνω αντιδράσεις, ειδικά για θυμό, γιατί αγαπάτε τον πάσχοντα τόσο πολύ και θέλετε να βοηθήσετε τόσο πολύ. Προσπαθήστε να δείτε την ενοχή σας ως ένα λάθος μήνυμα του πόσο σας ενδιαφέρει. Και στη συνέχεια προσπαθείστε να ενδιαφερθείτε πραγματικά για τον εαυτό σας και για αυτά που εσείς αισθάνεστε. Βελτιώνοντας το δικό σας συναίσθημα, σημαίνει ότι μπορείτε να βοηθήσετε πραγματικά και ουσιαστικά το αγαπημένο σας πρόσωπο.

 

Δείτε το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Mείζων καταθλιπτική διαταραχή-Κλινική παρέμβαση με Γνωσιακές-Συμπεριφορικές τεχνικές”. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να ενημερωθείτε:

Mείζων καταθλιπτική διαταραχή-Κλινική παρέμβαση με Γνωσιακές-Συμπεριφορικές τεχνικές-Εκπαιδευτικό Σεμινάριο

 

 

Πηγή: goodtherapy.org

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο