Psychopedia.gr

Οι Παρεξηγημένες Πριγκίπισσες των Παραμυθιών

Της Ηλιάνας Παντολέων, Κλινικής Ψυχολόγου, Msc.

” Αφήστε μας Ήσυχες “

Μια παράκληση από τις πριγκίπισσες των κλασσικών παραμυθιών προς την μάγισσα Ντίσνεϊ και τις “Κακιές Πένες”

Μια φορά και έναν καιρό, σε έναν άλλο κόσμο, τον κόσμο των συμβόλων, ζούσαν πολλές πριγκίπισσες. Θα αναφερθώ για συντομία σε τρεις από αυτές, την Ραπουνζέλ, την εν δυνάμει πριγκίπισσα Σταχτοπούτα και μια άλλη που το όνομα της δεν το ξέρουμε αλλά μάλλον δεν έχουν σημασία τα ονόματα στα παραμύθια. Οι τρείς νεαρές αυτές κοπέλες ήταν φίλες καλές και από ό,τι μας λέει το παραμύθι ήταν σπουδαίες προσωπικότητες και πολύ δυναμικές γυναίκες.

Η τελευταία για παράδειγμα, αν και η μικρότερη, είχε πολύ καλή κρίση, αυτοπεποίθηση και αυτοσεβασμό. Ήταν τόσο συγκροτημένη και ώριμη που ήξερε πότε να αψηφήσει το λόγο του πατέρα της, όχι από ασέβεια βέβαια, αλλά από ωριμότητα και βεβαιότητα για το δικό της καλό. Βλέπετε ο πατέρας της από την καλοσύνη και την τιμιότητα του τής είχε φορτώσει έναν άσχημο πονηρό βάτραχο που έτυχε κάποια στιγμή να την βοηθήσει. Εντάξει είπαμε να ευχαριστούμε τους ευεργέτες αλλά όχι να πέφτουμε και στα πόδια τους. Και ο βάτραχος αυτό ήθελε από τη μικρή πριγκίπισσα, για την ακρίβεια ήθελε να ανεβεί το κρεβάτι της και κοιμηθεί μαζί της.

Τι λέτε; Τον φίλησε; Αν είναι ποτέ δυνατόν μια γυναίκα να φιλήσει κάποιον και να τον βάλει στο κρεβάτι της παρά την θέληση της. Όχι αγαπητοί σύγχρονοι άνθρωποι, δεν τον φίλησε, τον πέταξε στον τοίχο και μόνο τότε έσπασε η κατάρα και μεταμορφώθηκε εκείνος σε πρίγκιπα. Από ό,τι φαίνεται στην κακιά μάγισσα Ντίσνεϊ δεν άρεσε αυτή η εκδοχή και απλά την άλλαξε.

Ναι και βέβαια υπήρχαν πρίγκιπες εκείνη την εποχή όχι όμως σαν τους σημερινούς καλογυμνασμένους, νεόπλουτους μετροσέξουαλ νάρκισσους που μπορούν να πουν και να κάνουν τα πάντα για να …πλησιάσουν μια γυναίκα. Το λέω γιατί μπερδευόμαστε εύκολα εμείς οι σύγχρονοι άνθρωποι. Μιλάμε για μια άλλη εποχή, κάπου, κάπως, κάποτε στον κόσμο των συμβόλων.

Λοιπόν, συνεχίζω με την Ραπουνζελ την οποία την είχε στην κατοχή της μια άλλη κακιά μάγισσα και την είχε κλειδώσει σε ένα πύργο. Ξέρετε πόσα κορίτσια ακόμα και σήμερα έχουν αυστηρές μαμάδες και πόσες μαμάδες αγωνιούν καθημερινά καθώς μεγαλώνουν τα κορίτσια τους; Αλλά δεν είναι του παρόντος…

Όταν η κακιά μάγισσα ήθελε να δει το κορίτσι σκαρφάλωνε από τα μακριά της μαλλιά στον πύργο. Άντε πάλι ο πρίγκιπας. Όχι δεν το έκανε ο πρίγκιπας αυτό, είναι δυνατόν να την τραβούσε από τα μαλλιά ο αγαπημένος της; Τι παράξενο και αυτό που άκουσα. Ο πρίγκιπας έφερνε μετάξι κάθε φορά που πήγαινε να την δει και η πριγκίπισσα έφτιαξε έτσι μια σκάλα. Για να μην μακρηγορώ, ο κακιά μάγισσα δεν τους άφησε να χαρούν τον έρωτα τους και τους χώρισε για εφτά χρόνια. Εφτά χρόνια αφοσίωσης, υπομονής και βαθιάς αγάπης μέχρι που ξανασυναντήθηκαν και έζησαν αχώριστοι και ευτυχισμένοι. Τι δυνατή γυναίκα και αυτή η Ραπουνζέλ!

Θα κλείσω με την Σταχτοπούτα που πέρασε ζωή δύσκολη με την μητριά και τις θετές αδερφές της οι οποίες της φέρονταν πολύ άσχημα παρόλο που οι ίδιες ήταν πολύ όμορφες. Ναι ναι ήταν όμορφες αλλά με άσχημο χαρακτήρα. Αλλά η Σταχτοπούτα δεν το έβαλε κάτω. Και φυσικά μην νομίσετε ότι την βοήθησε η καλή νεράιδα, ούτε κολοκύθες, ούτε άμαξες ούτε ποντίκια έχει η ιστορία της. Ένα κλαδί φύτεψε στον τάφο της μητέρας της τον οποίο επισκεπτόταν τρείς φορές τη μέρα και τον πότιζε με τα δάκρυα της. Το δέντρο την βοήθησε, στην ουσία η μητέρα της που την θυμόταν με αγάπη. Πόσο σημαντικό είναι ένα καλό εσωτερικευμένο μητρικό πρότυπο ε;

Δείτε το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Psychopedia.gr με θέμα: “Aνάπτυξης Συναισθηματικής νοημοσύνης, αγωγής και ορίων στα παιδιά στην τάξη ή την ομάδα”- Έναρξη: 20/1/2018

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα ανάπτυξης Συναισθηματικής νοημοσύνης, αγωγής και ορίων στα παιδιά στην τάξη ή την ομάδα-20/1/2018

Όσο για το χορό, πήγε μόνη της τρεις φορές και κάθε φορά άφηνε και κάτι πίσω της καθώς ήθελε ο πρίγκιπας να την γνωρίσει σιγά σιγά και να την κυνηγήσει και λίγο. Έξυπνη και θαρραλέα. Και φυσικά εκείνος πάλεψε πολύ για να την βρει και να την κερδίσει. Έτσι άλλωστε δεν χτίζονται οι καλές σχέσεις, όταν ξέρεις τι ζητάς από τον άλλο και τον επιλέγεις συνειδητά; Να πω εδώ παρεπιπτόντως πως το γοβάκι ήταν χρυσό.

Έτσι κυλούσε η ζωή τους, εν συντομία, ώσπου μια μέρα η κακιά μάγισσα Ντίσνεϊ έριξε μια κατάρα και μετέφερε τις πριγκίπισσες σε κάποια σύγχρονη μεγαλούπολη του δυτικού κόσμου και εκεί συνέβη το μοιραίο. Όλα τα σύμβολα πήραν υλική μορφή και η ζωή τους έγινε μαρτύριο. Επίδοξοι εραστές, εκμεταλλευτές, Γκούτσι ακριβά και άβολα φορέματα, μακιγιάζ, αληθινά ονόματα τύπου πριγκίπισσα Μαρία και Κατερίνα, γυάλινα γοβάκια-ούτε να φανταστώ δεν μπορώ τον πόνο της Σταχτοπούτας-αληθινός χρυσός και μύρια άλλα κακά. Τη Ραπουνζέλ δε, την ξεμάλλιαζε κάθε βράδυ κάποιος ομορφονιός που ήθελε να μπει στο σπίτι της ενώ η άτυχη μικρή πριγκίπισσα κοιμήθηκε τελικά με τον σιχαμερό βάτραχο. Τι να έγινε εκείνη τη νύχτα ούτε να το σκέφτομαι δε θέλω.

Το χειρότερο από όλα ήταν πως η κακιά μάγισσα εξαπόλυσε χιλιάδες φρουρούς για να εξασφαλίσει πως δε θα γλυτώσουν από πουθενά τα σύμβολα … οι πριγκίπισσες εννοώ. Ήταν οι επονομαζόμενες Κακιές Πένες οι οποίες έγραφαν μετά μανίας χωρίς να διαβάζουν. Ξέρετε τι κακό μπορεί να προκαλέσει μια αδιάβαστη πένα; Αμέτρητο!

Υπάρχει όμως, ακόμα ελπίδα, είναι ένα ξόρκι που άφησαν οι Αδερφοί Γκριμ με τη συλλογή τους από κλασσικά παραμύθια. Πρόκειται για τις αληθινές ιστορίες των ανθρώπων αυτών και λένε πως όσο πιο συχνά τα διαβάζουμε τόσο περισσότερο βοηθάμε τις πριγκίπισσες να βρουν τη δύναμη να ξαναγυρίσουν στη χώρα τους, στη Χώρα των Συμβόλων όπου ανήκουν …

Και τα σύμβολα με τη σειρά τους ανήκουν στη Χώρα του Ασυνείδητου που τα κατανοεί απόλυτα μαζί με τους ειδικούς που σε αυτήν την περίπτωση είναι τα παιδιά!

 

Σύντομο Βιογραφικό Ηλιάνας Παντολέων

Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1983. Είμαι ψυχολόγος, απόφοιτος Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ειδίκευσης στην κλινική ψυχολογία από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ζω και εργάζομαι στην Αμερική, στην Πολιτεία του Μίσιγκαν. Διαθέτω κλινική εμπειρία με παιδιά, εφήβους και ενήλικες τόσο από ιδιωτική πρακτική όσο και συνεργασία με δημόσιους φορείς. Παράλληλα με την άσκηση κλινικού έργου, ασχολούμαι με την συγγραφή παραμυθιών.

Θεωρώ πως το παραμύθι είναι ένα ιδιαίτερο λογοτεχνικό είδος με σπουδαίες ψυχοθεραπευτικές ιδιότητες χάρη στη γλώσσα των συμβόλων που χρησιμοποιεί. Αποτελεί την πιο απλή και γνήσια προσέγγιση των ασυνείδητων λειτουργιών που επηρεάζουν την ανθρώπινη συμπεριφορά και για αυτό προσφέρει σημαντικό υλικό στην ψυχοθεραπεία παιδιών, παρόμοιο με αυτό των ονείρων στην ψυχοθεραπεία ενηλίκων.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο