Psychopedia.gr

Ο παιδικός σταθμός έχει επίδραση στα παιδιά;

Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία

Ζούμε σε μια κοινωνία όπου οι καθημερινές απαιτήσεις και υποχρεώσεις των γονέων αυξάνονται και δεν επιτρέπουν σε μια μητέρα ή έναν πατέρα να αναλάβει εξ ολοκλήρου τη φροντίδα του παιδιού στην ευαίσθητη προσχολική ηλικία. Έτσι, λοιπόν, οι παιδικοί σταθμοί είναι μια αναπόφευκτη πραγματικότητα και γίνονται αντικείμενο μελέτης από ερευνητές για να ανακαλύψουν εάν οι παιδικοί σταθμοί έχουν επιδράσεις στα παιδιά.

Τα ευρήματα των πρώτων ερευνών έδειξαν ότι τα παιδιά που τα φροντίζουν μη μητρικά πρόσωπα έχουν λιγότερες πιθανότητες ανάπτυξης ασφαλή δεσμού με τη μητέρα τους από τα παιδιά που δέχονται τη μητρική φροντίδα. Άλλοι ερευνητές βρήκαν ότι η ανάπτυξη των παιδιών δεν επηρεάζεται αρνητικά όταν η φροντίδα που δέχονται από τα μη μητρικά πρόσωπα είναι καλής ποιότητας.

Δείτε το Νέο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο του Psychopedia.gr με θέμα: Παιδικό Ιχνογράφημα – Αξιολόγηση, Ερμηνεία & Διαχείριση, 25/02/2018. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να ενημερωθείτε:

25/02/2018 Παιδικό Ιχνογράφημα – Αξιολόγηση, Ερμηνεία & Διαχείριση – Εκπαιδευτικό Σεμινάριο

 

Ωστόσο, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται περισσότερο στο είδος της φροντίδας που δέχονται τα παιδιά κι όχι τόσο στα πρόσωπα που το φροντίζουν. Για παράδειγμα, τα παιδιά που είχαν από μικρή ηλικία φροντίδα υψηλής ποιότητας, βρέθηκαν να είναι πιο κοινωνικά στο σχολείο αλλά και μπορούσαν να επιβληθούν περισσότερο στα άλλα παιδιά. Επιπλέον, η καλής ποιότητας φροντίδα σε παιδικό σταθμό μπορεί να μειώσει τις αρνητικές επιπτώσεις της ανατροφής ενός παιδιού σε ένα οικογενειακό περιβάλλον μεγάλης ψυχικής πίεσης.

Σε γενικές γραμμές, οι παράγοντες που κρίνουν έναν παιδικό σταθμό καλής ποιότητας είναι:

-ο αριθμός των παιδιών στο χώρο δραστηριοποίησης τους,
-η αναλογία των βρεφονηπιοκόμων και των παιδιών,
-το χαμηλό ποσοστό αλλαγής προσωπικού
-η μόρφωση και εκπαίδευση των βρεφονηπιοκόμων
-το ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων των παιδιών και οι εξοπλισμένοι χώροι.

Επομένως, τα παιδιά δεν επηρεάζονται σημαντικά όταν δέχονται τη φροντίδα από μη μητρικά πρόσωπα. Τα όποια αρνητικά αποτελέσματα είναι συναισθηματικής φύσεως και τα θετικά αποτελέσματα είναι περισσότερο στην κοινωνικότητα των παιδιών αλλά και στη νοητική ανάπτυξή τους. Το σημαντικότερο όλων είναι το παιδί να μεγαλώνει σε περιβάλλον με θετικά πρότυπα και υψηλής ποιότητας φροντίδα είτε στο σπίτι είτε στον παιδικό σταθμό.

 

 

Σύντομο βιογραφικό Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου

Η Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απέκτησε κλινική εμπειρία στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Κατερίνης, συμπεριλαμβανομένου του Ιατροπαιδαγωγικού τμήματος και στο Ψυχιατρικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης (Κλινική Οξέων Ψυχιατρικών Περιστατικών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου). Διετέλεσε εκπαιδεύτρια στο Δημόσιο ΙΕΚ Κατερίνης και στο Επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. Eίναι κάτοχος προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών στη Σχολική Ψυχολογία του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο