Psychopedia.gr

“Καλός” ή υπεύθυνος γονιός ; Ποιες είναι οι πεποιθήσεις τους και ποιες οι επιπτώσεις στα παιδιά.

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Πολλοί γονείς, στην αγωνία τους να είναι “καλοί”, ίσως και τέλειοι γονείς, καταφεύγουν, ασυνείδητα πολλές φορές, σε συμπεριφορές που δεν βοηθούν τα παιδιά τους, ώστε να εξελιχθούν σε υπεύθυνους και υγιείς ενήλικες, με εφόδια και χαρά για την ζωή και τις προκλήσεις της.

Ένας «καλός γονιός» έχει την ανάγκη να ελέγχει, να είναι τέλειος, ενώ  πιστεύει πως είναι ανώτερος και  πως το παιδί του ανήκει. Επίσης,  οι άλλοι είναι πάντα πιο σημαντικοί από τον ίδιο. Έτσι συμπεριφέρεται απαιτώντας υπακοή, χρησιμοποιεί την αμοιβή και την τιμωρία και πιστεύει ότι πάντα έχει  ο ίδιος δίκαιο και το  παιδί άδικο. Αισθάνεται οίκτο για το παιδί, αναλαμβάνει την ευθύνη για αυτό, μπορεί να ντροπιάζει το παιδί, να το κακομαθαίνει, να γίνεται «σκλάβος» του και είναι υπερπροστατευτικός. Δεν θέτει όρια και αισθάνεται ενοχή όταν λέει όχι. Απαιτεί την τελειότητα από τους άλλους και έχει την τάση να εντοπίζει τα λάθη τους, ενώ τον απασχολεί ιδιαίτερα η γνώμη των άλλων.

Έτσι, τα παιδιά των «καλών» γονέων έχουν την τάση να κρύβουν τα πραγματικά τους αισθήματα, αισθάνονται άγχος και ότι η ζωή είναι άδικη, μπορεί να λένε ψέματα, παραιτούνται εύκολα και δεν έχουν αυτοπειθαρχία. Μαθαίνουν και τα ίδια να λυπούνται τον εαυτό τους και να κατηγορούν τους άλλους, αισθάνονται ανεπαρκή και  περιμένουν οι άλλοι να δώσουν, ενώ παράλληλα έχουν την ανάγκη να είναι ανώτερα. Δυσκολεύονται να εμπιστευτούν τους άλλους, καθώς συχνά αισθάνονται ότι τα εκμεταλλεύονται και μαθαίνουν και τα ίδια να εκμεταλλεύονται τους άλλους. Έχουν φτωχές κοινωνικές σχέσεις και δεν σέβονται τα δικαιώματα των άλλων. Έχουν την αίσθηση ότι ποτέ δεν είναι αρκετά καλοί/ες , είναι τελειομανή και ανησυχούν κι αυτά όπως και οι γονείς τους για την γνώμη των άλλων.

Από την άλλη μεριά, ο υπεύθυνος γονιός πιστεύει ότι το παιδί μπορεί να παίρνει αποφάσεις, ότι αξίζει το ίδιο όσο και οι άλλοι, πιστεύει στον αμοιβαίο σεβασμό , έχει το θάρρος να μην είμαι τέλειος και πιστεύει ότι οι άνθρωποι είναι σημαντικοί όσο και  ό ίδιος. Έτσι ενθαρρύνει το παιδί, του επιτρέπει να επιλέγει, πιστεύει σε αυτό και το σέβεται, ενθαρρύνει την ανεξαρτησία του, του αναθέτει ευθύνες, περιμένει από το παιδί να συνεισφέρει, προωθεί την ισότητα, ενθαρρύνει τον αμοιβαίο σεβασμό, αποφεύγει να κάνει το παιδί να αισθάνεται ένοχο, βάζει ρεαλιστικούς στόχους, έχει υπομονή, ξέρει ποτέ να πει όχι.

Το παιδί τότε έχει αυτοπεποίθηση, ξέρει να συνεισφέρει  και να συνεργάζεται ,να λύνει προβλήματα, είναι υπεύθυνο και μαθαίνει να παίρνει αποφάσεις. Πιστεύει στην ισότητα,  μαθαίνει να σέβεται τους άλλους και τα δικαιώματα τους, καθώς και τον εαυτό του, έχει υπομονή με τους άλλους, καλές κοινωνικές σχέσεις και είναι γενναιόδωρο. Τέλος, έχει το θάρρος να δοκιμάζει νέες εμπειρίες.

Ο υπεύθυνος γονιός είναι αυτός που θα δώσει φτερά στο παιδί να πετάξει μακριά του, που θα το εμπνεύσει για τη ζωή και θα του δώσει την δύναμη και τα εφόδια να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες της. Θα του διδάξει τον σεβασμό, την υπευθυνότητα και την ισότητα και θα του προσφέρει την εσωτερική γαλήνη για μια υγιή και ευτυχισμένη ενήλικη ζωή!

H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας».  Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.

 

http://www.biggestjob.com

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο