Psychopedia.gr

Eμπόδιο στην επικοινωνία μας η συνεχής κριτική

Αρκετά συχνά μπαίνουμε στη διαδικασία να κρίνουμε όλη την ώρα. Είμαστε σε συνεχή αξιολόγηση, διαμορφώνοντας τον κόσμο στον οποίο ζούμε ανάμεσα σε αυτό που μας αρέσει και τι δεν μας αρέσει, ό, τι είναι καλό και τι είναι κακό.

Δεν κρίνουμε μόνο όταν σκεφτόμαστε να πούμε κάτι δυσάρεστο για κάτι ή για κάποιον, αλλά και όταν δηλώνουμε ότι εκτιμούμε και θεωρούμε ότι μας αρέσει, το θαυμάζουμε και μας είναι ευχάριστο. Συνέχεια είμαστε σε μια διαδικασία κρίσης των πάντων και αυτό αποτελεί σημείο αναφοράς των καιρών μας. Η συγκεκριμένη αυτή τάση εξελίσσεται σε έναν πραγματικό “βραχνά” στις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Από την άλλη, αποτελεί μια συνήθεια, η οποία είναι δύσκολο να την αποβάλλουμε με τη μία. Για να συνηθίσουμε σε κάτι καινούργιο πρέπει απαραίτητα να αφήσουμε πίσω μας το παλιό.

Η ουσία είναι ότι η τακτική να κρίνουμε συνέχεια το καθετί θετικά ή αρνητικά ειδικά στις διαπροσωπικές μας σχέσεις είναι πολύ ενοχλητικό. Ο Carl Rogers ένας ψυχολόγος με πολύ μεγάλη επιρροή τόνισε τα μειονεκτήματα μιας συνεχούς κριτικής των πραγμάτων στην επικοινωνία μας με οικεία πρόσωπα. Επεσήμανε ότι το “κλειδί” μιας επιτυχημένης επικοινωνίας είναι να σταματήσουμε να κρίνουμε, να αξιολογούμε και να εγκρίνουμε ή να απορρίπτουμε άτομα και καταστάσεις.

Οι τέσσερις βλαπτικές συνήθειες στην επικοινωνία για τον Carl Rogers είναι οι εξής:

1. Να σταματήσουμε να κρίνουμε
To να κρίνεις τον άλλο είναι μια πολύ ενοχλητική συνήθεια η οποία εκφράζεται τις περισσότερες φορές με μια βεβιασμένη αρνητική εκτίμηση για το συνομιλητή μας. Όταν μπαίνουμε στη διαδικασία να κρίνουμε κάποιον, ουσιαστικά τοποθετούμε τον εαυτό μας σε μια υψηλή ηθική θέση και με αυτό τον τρόπο εξαναγκάζουμε τον άλλο να ασπαστεί τη γνώμη μας.
2. Να σταματήσουμε να δίνουμε χαρακτηρισμούς και ονόματα
Συνήθως υποτιμούμε τους άλλους με το να τους αποδίδουμε χαρακτηρισμούς, ονόματα τα οποία είναι μειονεκτικά. Με αυτο τον τρόπο βάζουμε “ταμπέλες” στους ανθρώπους και δημιουργούμε γι’ αυτούς μια εντελώς ψεύτικη ταυτότητα. Μάλιστα η συγκεκριμένη πολύ αρνητική συνήθεια στην επικοινωνία έχει χαρακτηριστεί τεχνική “αποκτήνωσης”.

Δείτε το Χριστουγεννιάτικο Event του Psychopedia.gr με θέμα:  “Μαθαίνουμε να διεκδικούμε αυτά που μας αξίζουν το 2018”. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να ενημερωθείτε:

17/12/2017: “Μαθαίνουμε να διεκδικούμε αυτά που μας αξίζουν το 2018”-Xριστουγεννιάτικο event!

3. Να σταματήσουμε να αναλύουμε ως ειδήμονες
Φερόμαστε λες και έχουμε το ρόλο του γιατρού, του ειδικού, του δασκάλου ο οποίος μπορεί να επηρεάσει με την ιδιότητα του τη συμπεριφορά ενός ανθρώπου. Ενεργούμε με έναν τέτοιο τρόπο, λες και εμείς δεν έχουμε προβλήματα και είμαστε οι απόλυτα “υγιείς”. Είναι γνωστό ότι όταν κάποιος μιλάει ως ειδικός ενώ δεν είναι σε κάποιον άλλο, τότε αυτομάτως τον υποτιμάει.

4. Να σταματήσουμε τους επαίνους
Είναι πολύ σημαντικό να δίνουμε θάρρος σε κάποιον για να τον εμψυχώσουμε σε μια δύκολη στιγμή της ζωης του, ώστε να ξεπεράσει το πρόβλημα του και άλλο πράγμα να τον εγκωμιάζουμε συνεχώς, μιλώντας με υπερβολικά θετικά και κολακευτικά λόγια. Άλλωστε είναι γνωστή η μέθοδος κάποιων να χρησιμοποιούν αυτή τη τεχνική για να ελέγχουν τους άλλους με τον τρόπο τους.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο