Psychopedia.gr

Αξιοποιώντας την Αθλητική Ψυχολογία ως προπονητής

Tης Μαρίας Παπουτσή, M.Sc. Ψυχολόγου-Αθλητικής Ψυχολόγου-Παιδοψυχολόγου-Ψυχοθεραπεύτριας

Ένας προπονητής μπορεί να προπονεί τους αθλητές του, τόσο σε επίπεδο τεχνικής όσο και αντοχής και εκγύμνασης, όμως εάν αγνοήσει το μυαλό τους, θα συναντήσει δυσκολίες και εμπόδια στην εξέλιξή τους. Παρακάτω, παρέχονται ορισμένες συμβουλές, έτσι ώστε οι προπονητές να εφαρμόζουν την επιστήμη της Αθλητικής Ψυχολογίας για να βοηθήσουν τους αθλητές τους να πετύχουν τους στόχους τους.

Καθιερώστε την Αθλητική Ψυχολογία στην πράξη. Απλές τεχνικές που μπορούν να εφαρμοστούν κατά τη διάρκεια της προπόνησης μπορούν να βοηθήσουν τους αθλητές να συγκεντρωθούν καλύτερα, να διαχειριστούν την πίεση, να παίζουν ομαδικά, να επικοινωνούν καλύτερα και να μεγιστοποιήσουν την ψυχική τους αντοχή. Για παράδειγμα, πριν την προπόνηση, αφήστε τους αθλητές να καταγράψουν για 5 λεπτά τις σκέψεις τους για την καλύτερη απόδοσή τους. Στο ζέσταμα, υπενθυμίστε τους να χρησιμοποιούν την τεχνική της νοητικής απεικόνισης για να μπορέσουν να δουν τον εαυτό τους να πετυχαίνει τους στόχους του για εκείνη την ημέρα. Επισημάνετε στους αθλητές να δημιουργήσουν τις δικές τους λέξεις και φράσεις για την ψυχική κατάσταση που επιθυμούν να έχουν κατά τη διάρκεια της προπόνησης ή του αγώνα. Στο τέλος της προπόνησης, αφιερώστε τους άλλα 5 λεπτά για να καταγράψουν την πρόοδό τους για εκείνη την ημέρα όπως επίσης τους τομείς που θα πρέπει να δουλέψουν περισσότερο για να βελτιώσουν στην επόμενη προπόνηση.

Χρησιμοποιήστε την νοητική απεικόνιση. Σιγουρευτείτε ότι οι αθλητές σας εφαρμόζουν την τεχνική της νοητικής απεικόνισης, δηλαδή την νοερή τους εικόνα στο να εφαρμόζουν τεχνικές και να πετυχαίνουν τους στόχους τους. Θα καταφέρουν έτσι να είναι πιο συγκεντρωμένοι στην προπόνηση, κάτι που θα τους οδηγήσει στην βελτίωσή τους, στην απόκτηση μεγαλύτερης αυτοπεποίθησης και στην επιτυχία.

Χτίστε την νοοτροπία του “εμείς” και όχι του “εγώ”. Απλές, καθημερινές ασκήσεις μπορούν να οδηγήσουν μία ομάδα από μέτριους σε απόδοση αθλητές σε μία κορυφαία κυπελούχο ομάδα, αρκεί να υπάρχει ομαδικό πνεύμα και συλλογική δουλειά. Συμπεριλάβετε στο πρόγραμμα της ομάδας κοινωνικές δραστηριότητες όπως είναι η έξοδος για φαγητό με όλη την ομάδα, παρακολούθηση άλλων παιχνιδιών και ομάδων στο γήπεδο ή στην τηλεόραση, μία βραδιά μπόουλινγκ, σαν μία προσπάθεια να γνωριστούν καλύτερα οι αθλητές μεταξύ τους κι εκτός προπόνησης και γηπέδου. Επίσης, μπορείτε να δείξετε στους αθλητές ταινίες που περιλαμβάνουν αθλήματα και ομαδική δουλειά ως έναν τρόπο να διατηρήσετε τη σημασία της ομαδικότητας στο μυαλό τους.

Παρακινείστε τους αθλητές. Ένας από τους καλύτερους τρόπους να παρακινήσετε τους αθλητές είναι να τους γνωρίσετε σε προσωπικό επίπεδο και να τους δείξετε ότι ενδιαφέρεστε πραγματικά γι’αυτούς, και όχι μόνο για τις αθλητικές τους δυνατότητες. Μοιραστείτε μαζί τους ιστορίες διάσημων αθλητών, οι οποίοι πέρασαν πολύ δύσκολα όταν το κίνητρό τους ήταν χαμηλό ή ανύπαρκτο. Κρατήστε τους συγκεντρωμένους στο να γίνονται καλύτεροι μέρα με τη μέρα. Θέτετε βραχυπρόθεσμους στόχους και βοηθήστε τους στο να τους πετύχουνε. Βοηθήστε τους στο να συνδεθούν οι ίδιοι μέσα τους με τον πραγματικό λόγο για τον οποίον ξεκίνησαν το άθλημά τους.

Δουλέψτε σωστά με τους γονείς. Κανονίστε να συναντιέστε με τους γονείες των αθλητών πριν κάθε αγωνιστική σαιζόν και ενημερώστε τους σχετικά με το πώς δουλεύετε με τους αθλητές και τί προσδοκίες μπορούν να έχουν από εσάς. Μείνετε σε επαφή με τους γονείς είτε τηλεφωνικά είτε ηλεκτρονικά. Πείτε τους για την προπονητική σας φιλοσοφία κι εξηγήστε τους τις τακτικές σας και τους στόχους σας. Υπενθυμίστε τους να περνάνε καλά όταν παρακολουθούν τα παιδιά τους επειδή όταν το άθλημα παραμένει διασκεδαστικό, τα παιδιά χαλαρώνουν και αποδίδουν καλύτερα. Πείτε τους ότι οι δεξιότητες που χτίζουν μαζί με τα παιδιά τους είναι και οι πιο σημαντικοί τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να πετύχουν τους στόχους τους. Η σωστή προετοιμασία, η σκληρή δουλειά, η καλή διατροφή, ο επαρκής ύπνος, η υιοθέτηση της ομαδικής νοοτροπίας, η ευγενής άμιλλα και το κίνητρο να συνεχίζουν ακόμη και μετά από ήττες, είναι κάποιες από τις δεξιότητες που οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν, ώστε να τις αναπτύξουν τα παιδιά τους.

 

Η κυρία Παπουτσή διατηρεί ιδιωτικό γραφείο Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας για ενήλικες, εφήβους και παιδιά στην Αθήνα, στην περιοχή της Δάφνης. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε στο6988029584 ή στο: spexpsy@hotmail.com

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο