Psychopedia.gr

Άσκηση: Ελέγχος Θυμού και Υπερδιέγερσης των παιδιών στην τάξη

Πώς να ελέγξετε το θυμό και την υπερδιέγερση του παιδιού

Ένα απλό «ηρεμήστε» από τον δάσκαλο ή τον καθηγητή στην τάξη, τις περισσότερες φορές δεν έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα για την αποκατάσταση της ομαλής διεξαγωγής του μαθήματος και τη χαλάρωση των παιδιών. Μάλιστα, έχει παρατηρηθεί ότι η συγκεκριμένη φράση μπορεί να οδηγήσει και στην κλιμάκωση παιδικών αρνητικών συμπεριφορών θυμού.

Με κατάλληλες μεθόδους σύμφωνα με τη Γνωσιακή-Συμπεριφορική Παρέμβαση οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να χειριστούν αποτελεσματικά το θυμό και την απογοήτευση των παιδιών στο σχολείο. Οι συγκεκριμένες μέθοδοι συνδυάζουν τα εσωτερικά γνωσιακά γεγονότα με την αλλαγή συμπεριφοράς μέσω της διδασκαλίας.

Oι τεχνικές αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς ώστε παρέχουν στα παιδιά «μικρές στρατηγικές» με τις οποίες διευρύνουν τον τρόπο σκέψης τους και θα τα βοηθήσουν να ελέγχουν τη συμπεριφορά τους.

Ειδικότερα, στην προσχολική ηλικία μπορούν να συμβούν πολλά μικρά ατυχήματα με τα παιδιά σε μια τάξη. Παιδιά μπορούν να συγκρουστούν μεταξύ τους, να χαλάσουν τις κατασκευές κάποιων άλλων παιδιών. Τέτοιες συμπεριφορές τα ίδια τα παιδιά σε αυτή την ηλικία της ερμηνεύουν ως εχθρικές. Κύριος στόχος του εκπαιδευτικού είναι να αναπτύξουν στα παιδιά έναν τρόπο σκέψης ότι αυτές οι συμπεριφορές έχουν έναν ουδέτερο χαρακτήρα. Με αυτόν τον τρόπο θα αποβάλλουν σε ένα μεγάλο βαθμό πιθανά αίτια δημιουργίας θυμού στον τρόπο σκέψης τους.

Η Τεχνική της «Χελώνας»

Μια πολύ χρησιμή Γνωσιακή-Συμπεριφορική τεχνική, η οποία χρησιμοποιείται από τους εκπαιδευτικούς είναι η Τεχνική της “Χελώνας”.

Η τεχνική της χελώνας αρχικά αναπτύχθηκε για να διδάξει στους ενήλικες τον έλεγχο του θυμού. Αργότερα η τεχνική αυτή προσαρμόστηκε και εφαρμόστηκε με επιτυχία στην σχολική ηλικία  (Robin, Schneider & Dolnick, 1976; Schenider, 1974).

Από τότε, η τεχνική της χελώνας έχει προσαρμοστεί και ενσωματωθεί σε προγράμματα κοινωνικών δεξιοτήτων για παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Τα βήματα της τεχνικής της χελώνας είναι τα εξής:

«Αναγνωρίζοντας ότι αισθάνομαι θυμωμένος η πρώτη σκέψη είναι να “σταματήσω”. O όρος «σταματάω» σημαίνει ότι μπαίνω σαν την χελώνα στο καβούκι μου, το οποίο αποτελεί μια κάλυψη ώστε να πάρω τρεις βαθιές αναπνοές και σκεφτώ πιο ψύχραιμα. Με αυτό τον τρόπο ο θυμός μου έχει τεθεί μερικώς υπό έλεγχο. Στη συνέχεια με μεγαλύτερη ψυχραιμία, ηρεμώ και έχω τη δυνατότητα να σκεφτώ καλές και αποτελεσματικές λύσεις. Eίμαι καλός στο να βρίσκω λύσεις. Στη συνέχεια “βγαίνω από το καβούκι μου” και καθώς είμαι ψύχραιμός σκέφτομαι πιθανές λύσεις για την επίλυση του προβλήματος».

Η εφαρμογή της τεχνικής της χελώνας στα παιδιά μπορεί να γίνει σε μικρές αλλά και μεγάλες ομάδες. Η χρησιμοποίηση μιας κούκλας χελώνας την εφαρμογή της τεχνικής στα παιδιά είναι χρήσιμή, καθώς θα τα διατηρήσει την προσοχή τους. Στην αρχή ο δάσκαλος θα συστήσει την χελώνα στα παιδιά και στη συνέχεια τα παιδιά θα κάνουν το ίδιο στη χελώνα. Οι συστάσεις συγκεκριμένα αποτελούν ένα τρικ για να καλμάρουν τα παιδία σε εκείνο το σημείο.

Μετά τις συστάσεις, και αφού κρατάμε τη χελώνα στα χέρια μας θα διηγηθούμε μια ιστορία με πρωταγωνιστή την χελώνα, η οποία θα είναι παρόμοια με το περιστατικό που προκάλεσε το θυμό στην τάξη. Η χελώνα στη συνέχεια θα σταματήσει και θα εξηγήσει στα παιδιά γιατί πρέπει να το κάνει και τι σημαίνει όταν σταματάει (δηλαδή ότι χρειάζεται να πάρει 3 βαθιές αναπνοές ώστε να ηρεμήσει, να καλμάρει από την ένταση του θυμού) και να μπει στο καβούκι της.

Όταν η χελώνα θα βγει από το καβούκι της θα πει: “Έχω ηρεμήσει και τώρα είμαι έτοιμη να δώσω λύση στο πρόβλημα». Τότε ο δάσκαλος πρέπει να καλέσει τα παιδιά να κάνουν ότι κάνει η χελώνα, να μπουν στα «καβούκια» τους να πάρουν 3 βαθιές αναπνοές και να ηρεμήσουν από την ένταση του θυμού τους. Αρκετά χρήσιμο είναι ο δάσκαλος να βάλει το κάθε παιδί ξεχωριστά να κάνει εφαρμόσει την τεχνική της «χελώνας» μπροστά στην υπόλοιπη τάξη. Τέλος ακόμη πιο παραστατική λύση και για να εντυπωθεί καλύτερα στα παιδιά, είναι ο δάσκαλος να τους προτείνει να φτιάξουν χελώνας με χαρτί (χειροτεχνία) με πόδια, χέρια και κεφάλι τα οποία θα μπορούν να μπουν μέσα στο αυτοσχέδιο καβούκι που θα φτιάξουν.

 

Πηγή: The Center on the Social and Emotional Foundations for Early Learning Vanderbilt University

Δείτε το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Bιωματικές Ασκήσεις Ανάπτυξης Συναισθηματικής νοημοσύνης και ορίων στα παιδιά στην τάξη ή την ομάδα”. ‘Εναρξη: 20/01/2018. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να ενημερωθείτε:

Bιωματικές Ασκήσεις Ανάπτυξης Συναισθηματικής νοημοσύνης και ορίων στα παιδιά στην τάξη ή την ομάδα-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα 🗓

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο